Programma Bestuur en Ondersteuning
Inleiding
De gemeente stelt de burger centraal. Dit doen we door steeds onze dienstverlening te controleren en te verbeteren. Ook zetten we in op burger- en overheidsparticipatie. We betrekken inwoners bij plannen en besluiten en geven ruimte voor initiatieven. Bij de uitvoering van onze taken zoeken we samenwerking met andere overheden en partijen in de regio. Dit vraagt om blijvende investering, want de wereld om ons heen verandert. Participatie vindt plaats bij allerlei projecten, samenwerkingsvormen binnen wijken en dorpen en bij onderwerpen van de toekomstige Omgevingswet. Raad en college kijken kritisch naar onze bestuurscultuur. Ontwikkelingen in regio, rijk en provincie vragen om steeds nieuwe vormen van samenwerking. Samenwerking moet de kwaliteit en efficiëntie van het gemeentebestuur ten goede komen en daarmee de dienstverlening aan onze inwoners verbeteren. Onze dienstverlening past zich aan deze en andere ontwikkelingen, waarvan digitalisering een heel belangrijke is, steeds aan.

Voortgang
Prestaties
Prestatie | Status |
|---|---|
Trainingen democratis vakmanschap (ambtenaren en bestuur) | |
Doorontwikkeling 'Middelburg ontmoet' | volgens plan |
Middelburg Ontmoet "Live" | volgens plan |
Integrale wijkaanpak Nieuw- en Sint Joosland | volgens plan |
Loket maatschappelijke initiatieven (incl. handreiking) | gedeeltelijk volgens plan |
Handreiking participatie voorruimtelijke ontwikkeling | |
De informatie op de website is vindbaar, duidelijk en geeft antwoord op vragen | |
De dienstverlening aan de balie en de telefoon worden als goed ervaren | gedeeltelijk volgens plan |
Toelichting op afwijkingen en relevante ontwikkelingen
Loket maatschappelijke initiatieven
Het loket maatschappelijke initiatieven is hernoemd naar Handreiking maatschappelijke initiatieven. Om de Handreiking verder te brengen is afstemming tussen verschillende afdelingen en clusters nodig, welke meer tijd vraagt dan in eerste instantie was voorzien.
De dienstverlening aan de balie en de telefoon worden als goed ervaren
Er wordt druk gewerkt aan het doorontwikkelen van de dienstverlening aan de balie en telefoon. Er wordt nu niet meer gewerkt met klanttevredenheidsmeldingen, maar we focussen ons op of de klant goed geholpen wordt. Bekeken wordt welke kwaliteitsindicatoren een goed beeld geven over de kwaliteit van de dienstverlening aan de balie en telefoon. Gedacht kan worden aan hoe vaak iemand telefonisch doorverbonden wordt, binnen welke termijn een klant wordt teruggebeld of dat er goed doorgevraagd is om de hulpvraag duidelijk te krijgen.
Zeeland 2050
In de nieuwjaarsspeech van de Commissaris van de Koning is de aftrap voor Zeeland 2050 gedaan. Zeeland 2050 is een beweging van alle Zeeuwse overheden en maatschappelijke partners om te werken aan de toekomst van Zeeland. Dit zodat Zeeland in 2050 een brede welvaart kent met een goede leefbaarheid door vitale dorpen, kernen en de groene netwerkstad. In de raad van mei 2025 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen om als gemeente Middelburg een stap naar voren te zetten en mee te denken en investeren in de leefbaarheid van de toekomst in Middelburg en Zeeland. De komende periode zetten we hier dan ook actief op in.
Voortgang financiën
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Afwijking 2025 Lasten | Afwijking 2025 Baten | Afwijking 2025 Saldo | Structureel J/N |
|---|---|---|---|---|
0.01.0 Bestuur | ||||
Raad en commissies | -35 | 0 | -35 | J |
De gemeente Middelburg neemt diensten af van NotuBiz, zoals software en livestreaming van de Raadsvergaderingen. De afname van het aantal diensten is vergroot en de kosten zijn meer gestegen dan de index die de gemeente Middelburg heeft toegepast. Om die redenen dient het budget structureel te worden bijgesteld. | ||||
Vereniging Nederlandse Gemeenten | -35 | 0 | -35 | J |
Onderdeel van de Vereniging Nederlandse Gemeenten is de GGU (Gezamelijke Gemeentelijke Uitvoering). De GGU heeft het doel om als 1 lokale overheid de dienstverlening te verbeteren door een doelgerichte en efficiënte organisatie op te zetten. In de Algemene Ledenvergadering van juni 2023 is besloten dat vanaf 2024 nieuwe structurele diensten worden ondergebracht bij de GGU. De structurele extra lasten zijn verwerkt in de Kadernota 2026-2029. | ||||
0.04.0 Overhead | ||||
Opleiding personeel | -40 | 0 | -40 | J |
Het opleidingsbeleid biedt medewerkers de kans om zich te ontwikkelen. Dit leidt tot hogere kosten door meer opleidingsvragen en stijgende opleidingskosten. Daarnaast wordt steeds meer gebruik gemaakt van opleidingen die aangeboden worden via de Middelburg Academie en de VZG (vereniging Zeeuwse Gemeenten). Tot slot vraagt digitalisering aandacht om het werk beter te doen, zoals het werken met nieuwe technologieën. Medewerkers moeten de juiste vaardigheden hebben om deze technologieën goed en veilig te gebruiken. Continue training is essentieel om de efficiëntie van deze middelen volledig te benutten. Afgelopen tijd is gebleken dat het opleidingsbudget ontoereikend was, daarom is een structurele verhoging gewenst. De structurele lasten zijn verwerkt in de Kadernota 2026-2029. | ||||
Catering | -60 | 0 | -60 | J |
Het huidige budget voor catering blijkt ontoereikend voor de gewenste dienstverlening. In 2021, de Coronaperiode, eindigde het cateringcontract en is een overbruggingscontract aangegaan met de bestaande cateraar met een openboek constructie. De afgelopen jaren blijkt het budget ontoereikend. Met het oog op de voorgenomen aanbesteding en dus een nieuw contract in 2026 zijn de structureel hogere lasten opgenomen in de Kadernota 2026-2029. | ||||
0.05.0 Treasury | ||||
Dividend | 0 | 43 | 43 | N |
De gemeente Middelburg heeft 49.296 aandelen van de BNG Bank. De Algemene Vergadering van de BNG Bank heeft op 24-04-2025, over het boekjaar 2024, een dividend van € 2,51 per aandeel ter beschikking gesteld. In de begroting 2025 was rekening gehouden met een lagere dividenduitkering. | ||||
Gemeentegarantie | 0 | 35 | 35 | N |
Op de balans van de gemeente Middelburg is, op de post nog te betalen bedragen, een bedrag gereserveerd voor gemeentegarantie welke niet meer teruggevorderd wordt. Het bedrag kan daarom vrijvallen ten gunste van het resultaat. | ||||
0.06.3 Parkeerbelasting | ||||
Naheffing parkeerbelasting | 0 | -585 | -585 | N |
De betalingsbereidheid is mogelijk iets gedaald doordat minder intensieve controle heeft plaatsgevonden als gevolg van minder inzet BOA's. Om dit te verbeteren zou vanaf het 3e kwartaal 2024 een scanauto gaan rijden, echter heeft deze vertraging opgelopen en zal hij begin augustus 2025 ingezet worden. | ||||
0.06.4 Belastingen overig | ||||
Baten precariobelasting | 0 | 80 | 80 | J |
In 2024 zijn de precariobelasting en reclame-uitingen op straat opnieuw in kaart gebracht. Dit heeft geleid tot een structureel hogere opbrengst en is verwerkt in de Kadernota 2026-2029. | ||||
0.07.0 Algemene uitkering gemeentefonds | ||||
Algemene uitkering | ||||
Septembercirculaire 2024: | 0 | 193 | 193 | J |
Septembercirculaire 2024: | 0 | 270 | 270 | J/N |
Decembercirculaire 2024: | 0 | 276 | 276 | J |
Meicirculaire 2025 - Algemene mutaties: | 0 | 948 | 948 | J |
Mutaties Meicirculaire 2025 - Tekorten Jeugdzorg voor rekening Rijk | 0 | 1.314 | 1314 | J |
Mutaties Meicirculaire 2025 - Taakmutaties en IU | 0 | 927 | 927 | J/N |
0.08.0 Overige baten en lasten | ||||
Verkoop grond en activa | 0 | 150 | 150 | N |
Er zijn stukken snippergrond en grond wat in erfpacht was afgegeven, verkocht. Daarnaast zijn ook reeds afgeschreven activa verkocht. Deze opbrengsten waren niet voorzien en daarom niet opgenomen in de begroting. | ||||
Personeelslasten | 1100 | 0 | 1100 | N |
Op basis van de vastgestelde cao gemeenteambtenaren 2025-2027 worden in april (2%) en oktober (1,85%) 2025 loonsverhogingen doorgevoerd. Het gewogen gemiddelde (1,97%) is aanzienlijk lager dan de salarisverhoging die in de begroting 2025 is opgenomen. Het structurele effect is lager (€ 600.000) en is opgenomen in de Kadernota 2026-2029. | ||||
0.10.0 Mutatie reserves | ||||
Mutatie reserve transitoria | -199 | 216 | 17 | N |
Mutaties Meicirculaire 2025 - Invoerings/uitvoeringskosten Omgevingswet (DU) | ||||
Het voorstel is om de begroting als volgt aan te passen: | ||||
Mutatie algemene reserve | 0 | 2.050 | 2.050 | N |
Bij het vaststellen van de begroting 2025 heeft de raad (raadsvoorstel 24-124) besloten om het begrotingstekort over 2025 te dekken uit de algemene reserve. Deze budgetwijziging alsnog doorvoeren. Per saldo is deze afwijking budgetneutraal. | ||||
0.11.0 Resultaat rekening baten en lasten | ||||
Saldo begroting | -2.050 | 0 | -2.050 | N |
Bij het vaststellen van de begroting 2025 heeft de raad (raadsvoorstel 24-124)besloten om het begrotingstekort over 2025 te dekken uit de algemene reserve. Deze budgetwijziging alsnog doorvoeren. Per saldo is deze afwijking budgetneutraal. | ||||
Overig | 10 | 0 | 10 | |
Totaal | -1.309 | 5.917 | 4.608 | |
Kredieten | ||||
Mobiele telefoons | -26 | |||
De prijzen van de nog aan te schaffen mobiele telefoons liggen hoger dan waar rekening mee is gehouden in de begroting. Om de aanschaf te kunnen bekostigen is het noodzakelijk om het bedrag van de toegekende investering te verhogen. |
