Bestuurlijke tussenrapportage 2025

menu

Programma Bestuur en Ondersteuning

Inleiding

De gemeente stelt de burger centraal. Dit doen we door steeds onze dienstverlening te controleren en te verbeteren. Ook zetten we in op burger- en overheidsparticipatie. We betrekken inwoners bij plannen en besluiten en geven ruimte voor initiatieven. Bij de uitvoering van onze taken zoeken we samenwerking met andere overheden en partijen in de regio. Dit vraagt om blijvende investering, want de wereld om ons heen verandert. Participatie vindt plaats bij allerlei projecten, samenwerkingsvormen binnen wijken en dorpen en bij onderwerpen van de toekomstige Omgevingswet. Raad en college kijken kritisch naar onze bestuurscultuur. Ontwikkelingen in regio, rijk en provincie vragen om steeds nieuwe vormen van samenwerking. Samenwerking moet de kwaliteit en efficiëntie van het gemeentebestuur ten goede komen en daarmee de dienstverlening aan onze inwoners verbeteren. Onze dienstverlening past zich aan deze en andere ontwikkelingen, waarvan digitalisering een heel belangrijke is, steeds aan.

Voortgang

Prestaties

Prestatie

Status

Trainingen democratis vakmanschap (ambtenaren en bestuur)

Doorontwikkeling 'Middelburg ontmoet'

volgens plan

Middelburg Ontmoet "Live"

volgens plan

Integrale wijkaanpak Nieuw- en Sint Joosland

volgens plan

Loket maatschappelijke initiatieven (incl. handreiking)

gedeeltelijk volgens plan

Handreiking participatie voorruimtelijke ontwikkeling

De informatie op de website is vindbaar, duidelijk en geeft antwoord op vragen

De dienstverlening aan de balie en de telefoon worden als goed ervaren

gedeeltelijk volgens plan

Toelichting op afwijkingen en relevante ontwikkelingen

Loket maatschappelijke initiatieven

Het loket maatschappelijke initiatieven is hernoemd naar Handreiking maatschappelijke initiatieven. Om de Handreiking verder te brengen is afstemming tussen verschillende afdelingen en clusters nodig, welke meer tijd vraagt dan in eerste instantie was voorzien.

De dienstverlening aan de balie en de telefoon worden als goed ervaren

Er wordt druk gewerkt aan het doorontwikkelen van de dienstverlening aan de balie en telefoon. Er wordt nu niet meer gewerkt met klanttevredenheidsmeldingen, maar we focussen ons op of de klant goed geholpen wordt. Bekeken wordt welke kwaliteitsindicatoren een goed beeld geven over de kwaliteit van de dienstverlening aan de balie en telefoon. Gedacht kan worden aan hoe vaak iemand telefonisch doorverbonden wordt, binnen welke termijn een klant wordt teruggebeld of dat er goed doorgevraagd is om de hulpvraag duidelijk te krijgen.

Zeeland 2050

In de nieuwjaarsspeech van de Commissaris van de Koning is de aftrap voor Zeeland 2050 gedaan. Zeeland 2050 is een beweging van alle Zeeuwse overheden en maatschappelijke partners om te werken aan de toekomst van Zeeland. Dit zodat Zeeland in 2050 een brede welvaart kent met een goede leefbaarheid door vitale dorpen, kernen en de groene netwerkstad. In de raad van mei 2025 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen om als gemeente Middelburg een stap naar voren te zetten en mee te denken en investeren in de leefbaarheid van de toekomst in Middelburg en Zeeland. De komende periode zetten we hier dan ook actief op in.

Voortgang financiën

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2025 Lasten

Afwijking 2025 Baten

Afwijking 2025 Saldo

Structureel J/N

0.01.0 Bestuur

Raad en commissies

-35

0

-35

J

De gemeente Middelburg neemt diensten af van NotuBiz, zoals software en livestreaming van de Raadsvergaderingen. De afname van het aantal diensten is vergroot en de kosten zijn meer gestegen dan de index die de gemeente Middelburg heeft toegepast. Om die redenen dient het budget structureel te worden bijgesteld.

Vereniging Nederlandse Gemeenten

-35

0

-35

J

Onderdeel van de Vereniging Nederlandse Gemeenten is de GGU (Gezamelijke Gemeentelijke Uitvoering). De GGU heeft het doel om als 1 lokale overheid de dienstverlening te verbeteren door een doelgerichte en efficiënte organisatie op te zetten. In de Algemene Ledenvergadering van juni 2023 is besloten dat vanaf 2024 nieuwe structurele diensten worden ondergebracht bij de GGU. De structurele extra lasten zijn verwerkt in de Kadernota 2026-2029.

0.04.0 Overhead

Opleiding personeel

-40

0

-40

J

Het opleidingsbeleid biedt medewerkers de kans om zich te ontwikkelen. Dit leidt tot hogere kosten door meer opleidingsvragen en stijgende opleidingskosten. Daarnaast wordt steeds meer gebruik gemaakt van opleidingen die aangeboden worden via de Middelburg Academie en de VZG (vereniging Zeeuwse Gemeenten). Tot slot vraagt digitalisering aandacht om het werk beter te doen, zoals het werken met nieuwe technologieën. Medewerkers moeten de juiste vaardigheden hebben om deze technologieën goed en veilig te gebruiken. Continue training is essentieel om de efficiëntie van deze middelen volledig te benutten. Afgelopen tijd is gebleken dat het opleidingsbudget ontoereikend was, daarom is een structurele verhoging gewenst. De structurele lasten zijn verwerkt in de Kadernota 2026-2029.

Catering

-60

0

-60

J

Het huidige budget voor catering blijkt ontoereikend voor de gewenste dienstverlening. In 2021, de Coronaperiode, eindigde het cateringcontract en is een overbruggingscontract aangegaan met de bestaande cateraar met een openboek constructie. De afgelopen jaren blijkt het budget ontoereikend. Met het oog op de voorgenomen aanbesteding en dus een nieuw contract in 2026 zijn de structureel hogere lasten opgenomen in de Kadernota 2026-2029.

0.05.0 Treasury

Dividend

0

43

43

N

De gemeente Middelburg heeft 49.296 aandelen van de BNG Bank. De Algemene Vergadering van de BNG Bank heeft op 24-04-2025, over het boekjaar 2024, een dividend van 2,51 per aandeel ter beschikking gesteld. In de begroting 2025 was rekening gehouden met een lagere dividenduitkering.

Gemeentegarantie

0

35

35

N

Op de balans van de gemeente Middelburg is, op de post nog te betalen bedragen, een bedrag gereserveerd voor gemeentegarantie welke niet meer teruggevorderd wordt. Het bedrag kan daarom vrijvallen ten gunste van het resultaat.

0.06.3 Parkeerbelasting

Naheffing parkeerbelasting

0

-585

-585

N

De betalingsbereidheid is mogelijk iets gedaald doordat minder intensieve controle heeft plaatsgevonden als gevolg van minder inzet BOA's. Om dit te verbeteren zou vanaf het 3e kwartaal 2024 een scanauto gaan rijden, echter heeft deze vertraging opgelopen en zal hij begin augustus 2025 ingezet worden.

0.06.4 Belastingen overig

Baten precariobelasting

0

80

80

J

In 2024 zijn de precariobelasting en reclame-uitingen op straat opnieuw in kaart gebracht. Dit heeft geleid tot een structureel hogere opbrengst en is verwerkt in de Kadernota 2026-2029.

0.07.0 Algemene uitkering gemeentefonds

Algemene uitkering

Septembercirculaire 2024:
Mutatie betreft het financiële effect van de septembercirculaire 2024, waar de gemeenteraad via een memo active informatie in oktober 2024 over is geinformeerd. Voor 2025 betreft het voornamelijk een aanpassing van het LPO - en Volume accres, daarnaast zijn aanpassingen doorgevoerd in de maatstaven van de algemene uitkering.

0

193

193

J

Septembercirculaire 2024:
De ontwikkeling van de Algemene Uitkering kent naast de algemene mutaties ook taakmutaties met corresponderende gevolgen voor uitgaven. Dus mutaties hebben een budget-neutraal verloop. Het betreft hier decentralisatie-uitkeringen:
- Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI);
- Wet Betaalbare huur - DU;
- Openbare bibliotheken - DU;
- Participatie - IU.

0

270

270

J/N

Decembercirculaire 2024:
In de memo actieve informatie over decembercirculaire die de gemeenteraad in januari 2025 toegezonden heeft gekregen is vermeld: "De belangrijkste mutaties in de circulaire betreft de correctie accresberekening van de Algemene Uitkering. In de Miljoenennota 2025 zijn de ramingen voor bbp-volume en bbp-prijs aangepast op basis van CPB-cijfers. De CBS-revisie van het bbp afgelopen zomer is meegenomen in de huidige accresberekening voor 2025. Dit resulteert in een hogere Algemene Uitkering uit het gemeentefonds.". Deze structurele baten zijn verwerkt in de Kadernota 2026-2029.

0

276

276

J

Meicirculaire 2025 - Algemene mutaties:
Het volume accres wordt gebaseerd op een 8-jaars historisch gemiddelde (t-9 t/m t-2) van de ontwikkeling van het bbp. In de meicirculaire is een nieuwe raming voor het accres 2025 en verder opgenomen. Deze raming is gebaseerd op de actuele raming van de ontwikkeling van het bbp door het Centraal Planbureau (CPB; CEP 2025). Voor de jaren 2025 tot en met 2030 is de raming van het volumeaccres is opwaarts bijgesteld.
In de meicirculaire 2025 is het Loon- en Prijsontwikkeling Overheid, ook wel LPO accres genoemd, geactualiseerd voor de macro-economische cijfers van het Centraal Economisch Plan. Met name voor 2025 is de raming voor de prijs bbp omhoog bijgesteld.
De berekening van de algemene uitkering bestaat uit de vermenigvuldiging van het aantal eenheden van alle maatstaven met het bijbehorende gewicht per maatstaf (bedrag per eenheid). De som van deze producten, de zogenaamde uitkeringsbasis, wordt vervolgens vermenigvuldigd met de uitkeringsfactor. Dit heeft gevolgen voor de ontwikkeling van de uitkeringsbasis.
In de meicirculaire 2025 wordt de definitieve afrekening van de ruimte onder het plafond van het BTW-compensatiefonds (BCF) en de WOZ-waarden mutaties over 2024 verwerkt.

0

948

948

J

Mutaties Meicirculaire 2025 - Tekorten Jeugdzorg voor rekening Rijk
De deskundigencommissie Van Ark adviseert om het tekort in het budget voor jeugdzorg in gelijke delen te verdelen over Rijk en gemeente. In het programma sociaal domein is een tekort van circa 1,2 miljoen opgenomen.

0

1.314

1314

J

Mutaties Meicirculaire 2025 - Taakmutaties en IU
Gemeente ontvangen aanvullende middelen voor de volgende taakmutaties of decentralisatie uitkering (DU) die bij de verschillende programma's worden toegelicht. Deze mutaties hebben bij gemeenten corresponderende gevolgen voor inkomsten of uitgaven en hebben een budgetneutraal effect.
- Kinderopvang pleegouders;
- IBO Problematische schulden;
- Invoerings/uitvoeringskosten Omgevingswet (DU);
- Landelijke beëindigingsregeling veehouderijbedrijven (DU);
- Alleenverdienersproblematiek (DU);
- Impulsbudget sociale infrastructuur (DU);
- Integratie-uitkering Participatie 2025.

0

927

927

J/N

0.08.0 Overige baten en lasten

Verkoop grond en activa

0

150

150

N

Er zijn stukken snippergrond en grond wat in erfpacht was afgegeven, verkocht. Daarnaast zijn ook reeds afgeschreven activa verkocht. Deze opbrengsten waren niet voorzien en daarom niet opgenomen in de begroting.

Personeelslasten

1100

0

1100

N

Op basis van de vastgestelde cao gemeenteambtenaren 2025-2027 worden in april (2%) en oktober (1,85%) 2025 loonsverhogingen doorgevoerd. Het gewogen gemiddelde (1,97%) is aanzienlijk lager dan de salarisverhoging die in de begroting 2025 is opgenomen. Het structurele effect is lager (600.000) en is opgenomen in de Kadernota 2026-2029.

0.10.0 Mutatie reserves

Mutatie reserve transitoria

-199

216

17

N

Mutaties Meicirculaire 2025 - Invoerings/uitvoeringskosten Omgevingswet (DU)
De financiële middelen vanuit het Coalitieakkoord (CA) van het kabinet-Rutte IV worden ingezet voor het bereiken van de doelen van de Omgevingswet (zie ook paragraaf 3.2.1 van de meicirculaire 2024). Met het uitkeren van 80,7 miljoen in 2025 kunnen de ontvangende partijen in hun transitie ervoor zorgdragen dat ze aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn en voldoen aan de in de Omgevingswet gestelde eisen. Er volgt nog een stelselevaluatie, waarbij de daadwerkelijk gemaakte kosten in kaart worden gebracht. Voor Middelburg gaat het om een bedrag van 199.000 (2025).
Dit bedrag wordt voor nu gereserveerd in de reserve transitoria.

Het voorstel is om de begroting als volgt aan te passen:
* Ter dekking van het Europese project Green Team is een bedrag begroot van 32.000. Bij nader inzien kan dit vervallen.
* Ter dekking van salarislasten werver Europese projecten een bedrag van 129.000 onttrekken.
* Ter dekking van de muziekprogrammering van het Abdijplein een bedrag van 55.000 onttrekken.

Mutatie algemene reserve

0

2.050

2.050

N

Bij het vaststellen van de begroting 2025 heeft de raad (raadsvoorstel 24-124) besloten om het begrotingstekort over 2025 te dekken uit de algemene reserve. Deze budgetwijziging alsnog doorvoeren. Per saldo is deze afwijking budgetneutraal.

0.11.0 Resultaat rekening baten en lasten

Saldo begroting

-2.050

0

-2.050

N

Bij het vaststellen van de begroting 2025 heeft de raad (raadsvoorstel 24-124)besloten om het begrotingstekort over 2025 te dekken uit de algemene reserve. Deze budgetwijziging alsnog doorvoeren. Per saldo is deze afwijking budgetneutraal.

Overig

10

0

10

Totaal

-1.309

5.917

4.608

Kredieten

Mobiele telefoons

-26

De prijzen van de nog aan te schaffen mobiele telefoons liggen hoger dan waar rekening mee is gehouden in de begroting. Om de aanschaf te kunnen bekostigen is het noodzakelijk om het bedrag van de toegekende investering te verhogen.

Download pdf