Bestuurlijke tussenrapportage 2025

menu

Programma Sociaal Domein

Inleiding

Het programma sociaal domein is onderverdeeld in 5 doelstellingen, die voor een langere periode richting geven aan onze inzet in het sociaal domein. Dat zijn: A. Preventie en normaliseren; B. Kwaliteit van dienstverlening; C. Passende zorg; D. Bijdragen aan bestaanszekerheid; E. Meedoen naar vermogen. Per doelstelling geven we met prestaties aan wat we in het betreffende jaar doen om bij te dragen aan het realiseren van deze doelstellingen.

Voortgang

Prestatie

Status

Doelstelling A: Preventie & Normaliseren

1. We ontwikkelen een beleidskader Jeugd

gedeeltelijk volgens plan

2. We continueren de versterking van laagdrempelige voorzieningen in de wijk.

volgens plan

3. We continueren onze inzet om de verschuiving van zwaardere en individuele zorg, naar lichtere en collectieve vormen van zorg en ondersteuning mogelijk te maken.

volgens plan

4. Het sociaal team voert haar diensten uit conform het dienstverleningsconcept

gedeeltelijk volgens plan

5. We ontwikkelen een ontwerp voor het sterke lokale team jeugd.

gedeeltelijk volgens plan

Doelstelling B: Kwaliteit van dienstverlening

1. We continueren onze inzet op het versterken van de samenwerking tussen de afdeling Toegang in Middelburg (TIM) en het Sociaal Team Middelburg.

gedeeltelijk volgens plan

2. We werken aan het versterken van de integraliteit tussen de Wmo en de Participatiewet.

volgens plan

3. We ontwikkelen een uitvoeringsagenda wonen_x0002_zorg- welzijn.

volgens plan

4. We verbeteren onze communicatie naar buiten toe, met aandacht voor laaggeletterdheid en eenvoudig taalgebruik.

gedeeltelijk volgens plan

5. We werken stapsgewijs aan het versterken van onze informatiepositie in het sociaal domein.

gedeeltelijk volgens plan

Doelstelling C: Passende zorg

1. We besteden de nieuwe contracten Jeugdhulp aan.

niet volgens plan

2. We ontwikkelen een nieuwe Verordening Jeugdhulp.

volgens plan

3. We besteden de nieuwe contracten Beschermd Wonen aan.

volgens plan

4. We bestenden een nieuwe contract woningaanpassing aan.

gedeeltelijk volgens plan

5. We werken aan het beheersen van de steeds maar stijgende vraag en kosten Jeugdhulp.

niet volgens plan

Doelstelling D: Bijdragen aan bestaanszekerheid

1. We ontwikkelen een sluitende aanpak hulp bij schulden.

volgens plan

2. We houden vast aan een ruimhartig minimabeleid en onderzoeken waar we dit effectief kunnen versterken.

volgens plan

3. We zetten de samenwerking met het Jeugdeducatiefonds voort.

volgens plan

Doelstelling E: Meedoen naar vermogen

1. We optimaliseren de governance bij de GR Orionis Walcheren.

volgens plan

2. We werken aan de ontwikkeling van een brede SROI-aanpak.

gedeeltelijk volgens plan

3. We stellen een transformatieplan voor een toekomstbestendig Werkleerbedrijf op.

gedeeltelijk volgens plan

4. We evalueren en continueren de uitvoering van de Wet inburgering.

volgens plan

5. We geven uitvoering aan de motie Vluchtelingen aan het werk.

volgens plan

6. We onderzoeken de kansen van het ontwikkelen van lokaal mensenrechtenbeleid.

volgens plan

Doelstelling F: Bescherming van asielzoekers en Oekraïnse ontheemden

1. We continueren de ontwikkeling van Cleene Hooge als locaite voor een nieuw AZC.

volgens plan

2. We geven uitwerking aan het in 2024 te nemen raadsbesluit aangaande de duur van openstelling AZC Swerf-Rust.

volgens plan

3. We continueren de opvang van Oekraïnse ontheemden en zetten daarbij meer in op zelfredzaamheid

volgens plan

Toelichting op afwijkingen en relevante ontwikkelingen

A. Preventie & Normaliseren

We ontwikkelen een beleidskader Jeugd

Het beleidskader jeugd wordt na de zomervakantie 2025 ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden. Dit is wat later dan gepland. Jeugdhulp staat afgelopen maanden steeds meer onder druk door de hoge jeugdzorgkosten en regionale uitdagingen. Het proces vraagt daarom wat meer tijd.

Het sociaal team voert haar diensten uit conform het dienstverleningsconcept

Vizita heeft op diverse onderdelen reeds vormgegeven aan het Dienstverleningsconcept (2023) zoals: een fysiek loket in de ZB, een eigen website en Vizita werkt aan de zichtbaarheid van medewerkers op vindplaatsen zoals scholen. Ook wordt het pakket aan hulp en ondersteuning werkende weg doorontwikkeld. Door de samenvoeging van welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening is een sterkere verbinding ontstaan tussen de diverse werksoorten. Dit wordt in 2025 verder doorontwikkeld d.m.v. bijvoorbeeld gezamenlijke teamvergaderingen, intervisie en casuïstiekbesprekingen. Met het maken van nadere werkafspraken tussen het sociaal team en Orionis Walcheren en TIM wordt naar verwachting in het tweede halfjaar van 2025 gestart.

B. Kwaliteit van dienstverlening

We continueren onze inzet op het versterken van de samenwerking tussen de afdeling Toegang in Middelburg (TIM) en het Sociaal Team Middelburg

Vizita heeft aandacht besteed aan het inrichten en optimaliseren van haar eigen werkprocessen, teams en dienstverlening. In 2025 is nog geen start gemaakt met het doorontwikkelen van de klantroutes tussen sociaal team, Orionis Walcheren en TIM. Naar verwachting krijgt dit in de tweede helft van 2025 verder invulling.

We verbeteren onze communicatie naar buiten toe, met aandacht voor laaggeletterdheid en eenvoudig taalgebruik

TIM heeft haar brieven aangepast naar taalniveau B1, de website verbeterd en een infographic ontwikkeld als visuele toelichting op het aanvraagproces bij aanvragen jeugdhulp.

Omdat vooralsnog geen start is gemaakt met het doorontwikkelen van de klantroutes tussen sociaal team, Orionis Walcheren en TIM, is ook nog niet samengewerkt aan gezamenlijke communicatie aan inwoners.

We werken stapsgewijs aan het versterken van onze informatiepositie in het sociaal domein

De eerste rapportage sociaal domein 2025 is naar de raad gestuurd. Hierin is de gebruikelijke informatie over TIM en het Zorggebruik Wmo en Jeugd opgenomen. Doordat de Inkooporganisatie Jeugd heeft geïnvesteerd in haar datamanagement, zien we dat het steeds wat beter lukt om het Zorggebruik Jeugd te duiden. De benodigde data van Vizita is nog niet beschikbaar. Het dashboard TIM levert steeds meer managementinformatie. Bekeken moet worden welke informatie hiervan geschikt is voor de rapportage sociaal domein.

C. Passende zorg

We besteden de nieuwe contracten Jeugdhulp aan

In de afgelopen anderhalf jaar zijn door de Inkooporganisatie Jeugd en de 13 Zeeuwse gemeenten voorbereidingen getroffen voor het in de markt kunnen zetten van een hervormingsgerichte aanbesteding. Deze hervormingsgerichte aanbesteding is nodig om de afspraken uit de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 te kunnen realiseren.

In maart stemde echter een groot gedeelte van de 13 (in de Bestuurscommissie Jeugd vertegenwoordigde) Zeeuwse gemeenten tegen de hervormingsgerichte aanbesteding. De doelstelling om per 1 januari 2026 nieuwe contracten in te kunnen laten gaan, wordt naar verwachting wel gerealiseerd. Dit door de huidige contracten opnieuw aan te besteden. De doelstelling is om per 1 januari 2028 alsnog hervormingsgerichte contracten te hebben.

We besteden een nieuw contract woningaanpassing aan

De gunning van de nieuwe contracten woningaanpassingen Wmo is iets vertraagd. De definitieve gunning staat gepland voor september dit jaar. Vanaf 1 januari 2026 kan dan de nieuwe raamovereenkomst ingaan.

We werken aan het beheersen van de steeds maar stijgende vraag naar en kosten voor Jeugdhulp

De meeste impact op het beheersen van de kosten voor de jeugdhulp is te maken door het op een andere manier inkopen van de regionale jeugdhulp. De hervormingsgerichte aanbesteding die de groei moest remmen, is niet gerealiseerd. Gepland is om per 1 januari 2028 wel hervormingsgerichte contracten te hebben. De effecten van lokale maatregelen om kosten te beheersen, zijn beperkt. Aan de belangrijkste hiervan (o.a. stevig lokaal team, afspraken met andere verwijzers, herzien van de verordening jeugdhulp) wordt gewerkt. Een andere belangrijke kostenbesparende maatregel, te weten het beperken van de reikwijdte van de Jeugdwet, moet nog genomen worden door het rijk.

Doelstelling E: Meedoen naar vermogen

We werken aan de ontwikkeling van een brede SROI-aanpak

Het actieplan SROI is in uitvoering. Orionis en het UWV hebben de organisatie-analyse bij het cluster P&O uitgevoerd. Hier zijn werkzaamheden uit gekomen, die samen tot een nieuwe functie leidden. Vervolgens heeft Orionis kandidaten gezocht. Per 1 maart is één van die kandidaten gestart als werknemer bij het cluster P&O.

Alle werkzaamheden die op dit moment vanuit Stadsbeheer kunnen worden ondergebracht bij Orionis zijn opgenomen in de DVO. Lopende het jaar worden verdere mogelijkheden gesignaleerd en besproken, ook in overleg met de afdeling Leefomgeving.

De aanbestedingsregels zijn nog niet gereed.

We stellen een transformatieplan voor een toekomstbestendig Werkleerbedrijf op

Het project om te komen tot een transformatieplan is gestart. Orionis trekt de kar, de drie Walcherse gemeenten zijn nauw betrokken. De eerste denkrichtingen zijn bepaald. Besluitvorming is voorzien voor eind 2025. Orionis heeft een presentatie gegeven tijdens de Walcherse commissie op 21 mei 2025.

Voortgang financiën

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2025 Lasten

Afwijking 2025 Baten

Afwijking 2025 Saldo

Structureel J/N

6.01.0 Samenkracht en burgerparticipatie

Wijkcentra

40

0

40

J

Als gevolg van het plaatsen van zonnepanelen bij wijkcentrum "het Palet" is het elektriciteitsverbuik aanzienlijk verminderd. En het centrum is nu ook gasloos. Daardoor kan het budget voor energieverbuik structureel worden bijgesteld.

Nieuwe wet inburgering en st. vluchtelingenwerk

-1.026

1.026

0

N

Voor de wet inburgering zijn via een specifieke uitkering vanuit het Rijk middelen ontvangen. Deze middelen zullen hiervoor ingezet worden door o.a. een subsidie beschikbaar te stellen aan stichting vluchtelingenwerk.

Vluchtelingenopvang Oekraïne en eigen bijdrage ontheemden Oekraïne

-3.414

3.414

0

N

Voor de vluchtelingenopvang van ontheemden uit Oekraïne ontvangen we rijksmiddelen, deze middelen zijn op basis van het aantal opvangplekken en zullen gebruikt worden voor de kosten van de vluchtelingenopvang. Per 1 januari 2025 wordt een eigen bijdrage in de kosten van de gemeentelijke opvang in rekening gebracht bij volwassen ontheemde Oekraïners met inkomen, dit overeenkomstig het bepaalde in de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO). De eigen bijdrage wordt in mindering gebracht op de totale specifieke uitkering.

Mantelzorg

-50

0

-50

J

Het college van B&W heeft besloten om de subsidie aan stichting Manteling te verhogen, zodat Stichting Manteling de hogere lasten door o.a. cao stijgingen kan opvangen. Het structurele effect is verwerkt in de kadernota 2026-2029.

6.02.0 Wijkteams

Veilig thuis

359

0

359

J

Met het opstellen van de begroting 2025 heeft de GGD met een kritische blik naar de toen (2023) geldende IV3 gekeken. Hier zijn diverse wijzigingen uit voortgekomen die programmaoverstijgend zijn, door middel van deze budgetneutrale wijziging is dit doorgevoerd in de gemeentelijke begroting.

6.03.0 Inkomensvoorzieningen

Orionis brv, buig

Dit betreft de verwerking van de 2e begrotingswijziging 2025 en een correctie op de 1e begrotingwijziging 2025 van de gemeenschappelijke regeling Orionis (zie raadsvoorstel 25-082). Het structurele effect is verwerkt in de kadernota 2026-2029.

-391

-132

-523

J

Taakmutatie Meicirculaire 2025 - IBO Problematische schulden
Het kabinet voert een pakket aan maatregelen in om problematische schulden fundamenteel aan te pakken. Dit pakket is gebaseerd op het basispakket uit het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Problematische schulden.

-57

0

-57

N

Minimabeleid

-70

0

-70

N

Taakmutatie Meicirculaire 2025 - Alleenverdienersproblematiek (DU)
Op basis van de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek verstrekken gemeenten in de periode 2025-2027 een vaste tegemoetkoming aan alleenverdienershuishoudens die door een ongunstige samenloop van regelingen te weinig toeslagen ontvangen en hierdoor een inkomen onder het bestaansminimum hebben.

6.04.0 WSW en beschut werken

Wet sociale werkvoorziening

Zie de toelichting bij taakveld 6.03.0 Inkomensvoorzieningen Orionis brv, buig.

-173

0

-173

J

Taakmutatie Meicirculaire 2025 - Impulsbudget sociale infrastructuur (DU)
Het Rijk stelt vanaf 2025 extra middelen beschikbaar aan gemeenten waarmee zij op termijn 10.000 werkplekken kunnen faciliteren.

-198

0

-198

J

Taakmutatie Meicirculaire 2025 - Integratie-uitkering Participatie 2025
Op de volgende onderdelen wordt deze IU bijgesteld:
De integratie-uitkering Participatie wordt voor Loon- en prijsbijstelling verhoogd met 102,4 miljoen in 2025, aflopend naar 84,9 miljoen in 2030. Incidentele compensatie voor het afschaffen van het lage-inkomensvoordeel (LIV) in 2025 van 8,9 miljoen en een Wsw extrapolatie in 2030 van -/- 64,2 miljoen.


-377

0

-377

J

6.05.0 Arbeidsparticipatie

Re-integratie en participatievoorziening

Zie de toelichting bij taakveld 6.03.0 Inkomensvoorzieningen Orionis brv, buig.

283

0

283

J

Taakmutatie Septembercirculaire 2024 - Participatie (WSW)
Gemeenten worden vanaf 2025 gecompenseerd voor de afschaffing van het Lage-inkomensvoordeel (LIV). Het gaat om het LIV dat de gemeente of haar sociaal ontwikkelbedrijf ontvangt voor werknemers met een interne plaatsing op basis van de Wet Sociale werkvoorziening (Wsw) of in nieuw beschut werk op basis van de Participatiewet. Compensatie vindt plaats via de gebruikelijke financieringsstromen voor de Sociale werkvoorziening (SW) en voor Beschut werk via de Integratie-uitkering Participatie. De effecten voor Middelburg worden meegenomen bij de GR Orionis.

-53

0

-53

J

6.22.0 Toegang eerstelijns vz jeugd

IJZ zorgkosten jeugd

-203

0

-203

J

Sinds 2024 zit de begroting van de jeugdkosten niet meer bij de GGD, maar bij de gemeente Middelburg. Uitvoeringsorganisatie IJZ verstrekt een prognose op basis waarvan de jeugdlasten zijn opgenomen in de begroting, de prognose over het eerste kwartaal is de basis voor de melding van het tekort van circa 1,2 miljoen. Via de meicirculaire 2025 wordt van het Rijk een aanvullende vergoeding ontvangen voor de tekorten in de jeugdzorg op te vangen (zie hiervoor programma bestuur en ondersteuning, taakveld 0.07.0 algemene uitkering gemeentefonds). De structurele lasten zijn opgenomen in de Kadernota 2026-2029.

GGD toegang en eerstelijnsvoorzieningen

-297

0

-297

J

Zie de toelichting bij taakveld 6.02.0 Inkomensvoorzieningen Wijkteams veilig thuis.

6.71.a t/m c  Hulp bij het huishouden, begeleiding en dagbesteding (WMO)

Huishoudelijke hulp, PGB huishoudelijke hulp, Begeleiding, PGB begeleiding, dagbesteding en dagebesteding vervoer

-551

0

-551

J

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) bepaalt dat gemeenten haar inwoners passende zorg en ondersteuning moeten aanbieden om de zelfredzaamheid en deelname aan de samenleving mogelijk te maken en te bevorderen. Op basis van demografische gegevens wordt de komende jaren een volumetoename verwacht in de groep inwoners die gebruik wil maken van een WMO voorziening. Gemeenten worden via de algemene uitkering gecompenseerd voor de verwachte volumestijgingen (deze compensatie is opgenomen bij de aanmelding KN 2026 - 2029).

6.75.2, 6.76.2, 6.76.3, 6.82.1, 6.82.2 en 6.92.0 Jeugdkosten

Jeugdkosten

-1.054

0

-1.054

J

Zie de toelichting bij taakveld 6.22.0 IJZ zorgkosten jeugd

6.81.b Maatsch- en vrouwenopv (WMO)

Opvang dak en thuisloosheid

-306

306

0

N

Vanuit het regiobudget Beschermd Wonen zijn middelen beschikbaar gesteld voor alle Zeeuwse gemeenten. De middelen worden ingezet voor activiteiten die zijn gericht op nazorg na uitstroom uit BW en op preventieactiviteiten ter voorkoming van instroom.

Overig

-23

0

-23

Totaal

-7.561

4.614

-2.947

Download pdf