Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat
Inleiding
Het programma verkeer, vervoer en waterstaat richt zich op het verantwoord en veilig maken van het verplaatsen van mensen en goederen. De gemeente is verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van infrastructuur, het faciliteren van diverse vervoersvormen, het realiseren van parkeervoorzieningen en het reguleren van verkeer- en vervoersstromen binnen de grenzen van de bebouwde kom.

Voortgang
Prestatie | status |
|---|---|
Het verduurzamen van mobiliteit | |
Laadvisie opstellen en vaststellen | niet volgens plan |
Laadinfrastructuur voor elektrische auto's verbeteren | volgens plan |
Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer | |
Onderzoek uitvoeren naar het verbeteren van de situatie rond de Schroebrug voor fietsers | gedeeltelijk volgens plan |
De mogelijkheid tot fiets parkeren in het centrum verbeteren | volgens plan |
Fietsers en voetgangers in de binnenstad op '1' plaatsen. | volgens plan |
Bij de aanleg van nieuwe wijken denken vanuit de voetganger en fietser, pas daarna vanuit de automobilist (STOMP- principe) | volgens plan |
Wij brengen de maximumsnelheid binnen woonwijken zoveel mogelijk naar 30 km/ uur. Belangrijke toegangswegen uitgezonderd. | volgens plan |
Verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom | |
Samen met verkeerswerkgroepen, politie, fietsersbond en andere relavante partijen continu blijven werken aan het verhogen van de verkeersveiligheid. | volgens plan |
Verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg | |
Voorbereidingen treffen voor het nieuwe mobiliteitsnetwerk | volgens plan |
Werken aan een gezamenlijke visie wegbeheerders voor een toekomstbestendige ontsluiting van het gebied Veerse Meer Zuid | |
Bepalen hoe om te gaan met de gebiedsontsluiting van Arnemuiden | |
Onderzoeken hoe de buurtbus past binnen het nieuwe publiek vervoer | volgens plan |
Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers | |
Analyse van de in 2023 uitgevoerde parkeertellingen. E.e.a. vertalen we naar nieuw beleid | volgens plan |
Blijvend stimuleren gebruik parkeergarages | volgens plan |
Onderzoeken realisatie hubs (parkeerterreinen) aan de randen voor gemotoriseerd verkeer | volgens plan |
Bij parkeren op straat in de binnenstad geven wij voorrang aan de inwoners. Vertaling vindt plaats in nieuw te ontwikkelen beleid. | volgens plan |
Een autoluwe binnenstad | |
Beter benutten van de parkeerterreinen aan de randen van de stad | volgens plan |
Een toegankelijke stad | |
Samen met vertegenwoordigers van organisaties verder invulling geven aan de wijze waarop de openbare ruimte toegankelijk gemaakt en gehouden kan worden | volgens plan |
Toelichting op afwijkingen en relevante ontwikkelingen
Laadvisie opstellen en vaststellen
Gezamenlijk met de provincie en een aantal gemeenten zijn we een onderzoek gestart of het voor Zeeland ook niet gunstiger zou zijn om naar een concessiemodel te gaan. Vanwege ontwikkelingen met betrekking tot de eventuele regionale samenwerking en de daarbij behorende concessies is het opstellen van de laadvisie uitgesteld.
Onderzoek uitvoeren naar het verbeteren van de situatie rond de Schroebrug voor fietsers
Vanwege een tekort aan verkeerskundige capaciteit is dit onderzoek opgeschoven. In de tweede helft van 2025 wordt dit opgestart onderzoek alsnog opgestart.
STRATEGISCH PROJECT: ontsluiting Veerse Meer Zuid
Fase 1: Maatregelen t.b.v. een verkeersveilige afwikkeling van het bouwverkeer voor het Waterpark Veers Meer
In april 2025 hebben de raden van de gemeenten Goes, Borsele en Middelburg en de Algemene Vergadering van het Waterschap Scheldestromen besloten dat de route Postweg-Nieuwe Kraaijertsedijk en Calandweg wordt aangewezen als route voor het bouwverkeer van en naar het Waterpark Veerse Meer en hiervoor de middelen beschikbaar stellen om de maatregelen voor een verkeersveilige afwikkeling van het verkeer te realiseren.
Fase 2: Maatregelen in de kern van Arnemuiden
De schetsontwerpen (SO) met maatregelen voor verbetering van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid op de route Nieuwelandsweg-Schuttershof en Derringmoerweg zijn in het kader van de participatie in 2024 besproken met bewoners en belanghebbenden. Op basis van de ontvangen reacties zijn deze Schetsen uitgewerkt in een voorlopig ontwerp (VO). Na de zomervakantie van 2025 wordt het DO in de inspraakprocedure gebracht en kunnen belanghebbende hun zienswijzen inbrengen.
Fase 3: Varianten voor de robuuste ontsluiting van het Veere Meer Zuid Gebied
Op dit moment zijn er door de projectgroep een viertal varianten voor een robuuste ontsluiting van het Veerse Meer Zuid gebied ontwikkeld. In opdracht van de Provincie Zeeland zullen deze varianten door een extern adviesbureau op basis van een Multi Criteria Analyse worden beoordeeld. De verwachting is dat de resultaten hiervan eind 2025 bekend zijn en in het eerst kwartaal van 2026 ter besluitvorming aan de raden worden voorgelegd.
Voortgang financiën
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Afwijking 2025 Lasten | Afwijking 2025 Baten | Afwijking 2025 Saldo | Structureel J/N |
|---|---|---|---|---|
2.01.0 verkeer en vervoer | ||||
Bruggen, duikers en stuwtjes | -213 | 0 | -213 | J |
In de raad van december 2024 zijn de beleidskaders beheer en onderhoud Civieltechnische kunstwerken 2025-2034 vastgesteld. Besloten is om preventief beheer toe de passen voor beheer en onderhoud. Hiervoor is het huidige budget niet voldoende, daarom wordt dit verhoogd. | ||||
Lichtmastreclame | 0 | -25 | -25 | J |
De inkomsten van de lichtmastreclame zijn lager, doordat er een nieuw contract is afgesloten. | ||||
Totaal | -213 | -25 | -238 | |
Kredieten | ||||
Dauwendaele parkeerterrein en passage | -207 | |||
De raad is via een memo actieve informatie (d.d. 13-5-2025) geinformeerd dat bij aanbesteding is gebleken dat het verleende krediet onvoldoende is om de kosten van het opknappen van het parkeerterrein en de passage van winkelcentrum Dauwendaele te dekken. Het plan kan ook niet versoberd worden. Daarom is het noodzakelijk om dit krediet te verhogen. | ||||
Zwerfafvalzuiger | -25 | |||
Dit betreft de vervanging van de huidige afvalzuiger, deze is destijds t.l.v. subsdie voor zwerfafval aangeschaft om de binnenstad schoon te houden. De computer van deze afvalzuiger is kapot en de reparatie gaat veel geld kosten. Daarom is het efficienter om een nieuwe afvalzuiger aan te schaffen. | ||||
Bedrijfswagen civiel | -56 | |||
Deze bedrijfswagen is per abuis niet bij de vervangingsinvesteringen 2025 opgenomen. Omdat hoge reparatiekoste worden verwacht om de huidige bedrijfswagen operationeel te houden, is het voorstel om deze in 2025 te vervangen. |
