Programma Onderwijs
Inleiding
Onderwijs draagt er mede aan bij dat jongeren kennis vergaren, weerbaar zijn en zelfstandig worden. Wij streven daarom naar een gevarieerd aanbod van onderwijs op verschillende niveaus. Speerpunten zijn het stimuleren van gelijke kansen en het bestrijden van schoolverzuim.
Voortgang
Prestatie | Status |
---|---|
Kinderen starten zonder achterstanden op de basisschool, door alle peuters voorschoolse educatie aan te bieden | volgens plan |
Alle kinderen van 2 tot en met 12 jaar krijgen gelijke ontwikkelkansen | volgens plan |
Het bevorderen van de kansengelijkheid voor jeugd | volgens plan |
Vroegsignaleren van problemen bij kinderen en jeugd | volgens plan |
Versterken ondersteuningsstructuren in het onderwijs | volgens plan |
Steeds meer kinderen en jongeren onderwijs volgen. Als onderwijs niet passend is werken ze, of krijgen ze (jeugd)hulp | volgens plan |
Thuiszitters (Primair, Voortgezet en Speciaal Onderwijs) en voortijdig schoolverlaters (MBO) worden vaker toegeleid naar onderwijs of als onderwijs niet passend is- naar werk of hulpverlening | volgens plan |
Verzuimende leerlingen volgen na interventie van het RBL vaker lessen | volgens plan |
Het bevorderen gedrag over duurzaamheid bij kinderen (en tevens hun ouders) zowel op jonge leeftijd als wanneer ze zelf volwassen zijn | volgens plan |
Voldoen aan de zorgplicht voor onderwijshuisvesting t.b.v. primair- en voortgezet (speciaal) onderwijs | volgens plan |
Faciliteren vestiging en financiering uitbreiding hoger- en academisch onderwijs | volgens plan |
Voortgang financiën
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Afwijking 2024 Lasten | Afwijking 2024 Baten | Afwijking 2024 Saldo | Structureel J/N |
---|---|---|---|---|
4.01.0 Openbaar basisonderwijs | ||||
Lesgelden Speciaal Onderwijs | 27 | 0 | 27 | J |
Tot enkele jaren geleden gingen kinderen uit het speciaal onderwijs onder schooltijd zwemmen. Op aanvraag van de scholen en in overeenstemming met de ouders op de scholen is er vanaf schooljaar 2022-2023 gestart met een proef om de kinderen via school, maar na schooltijd te laten zwemmen. Belangrijkste reden hiervoor was het gebrek aan leerkrachten. Kinderen kunnen zich nog wel via school opgeven en mogen dan na schooltijd zwemmen, op kosten van de gemeente. Het vervoer gebeurt in dit geval dan door de ouders. Deze proef is geëvalueerd door de scholen met de ouders en deze is als positief ervaren waardoor er voor is gekozen om op dezelfde voet verder te gaan. Doordat er minder kinderen van het speciaal onderwijs gebruik maken van het aanbod kunnen de kosten worden afgeraamd, afgestemd op de daadwerkelijke kosten van de afgelopen 2 schooljaren. | ||||
NPO vertragingen Covid | -326 | 326 | 0 | N |
De specifieke uitkering NPO vertragingen Covid is niet opgenomen in de begroting. Dit programma heeft het doel om vertragingen die leerlingen hebben opgelopen als gevolg van corona in te lopen. Het op de balans opgenomen deel van de specifieke uitwerking NPO vertragingen Covid word in 2024 ingezet met als doel om vertraging die leerlingen hebben opgenomen als gevolg van corona in te lopen. | ||||
Lokaal onderwijsbeleid | -75 | 0 | -75 | N |
Een deel van de middelen uit de reserve transitoria voor jeugdbeleid worden ingezet voor NPO vertragingen. Dit is echter geen geld afkomstig van de specifieke uitkering NPO vertragingen, daarom geraamd op lokaal onderwijsbeleid. | ||||
Onderwijsachterstandenbeleid | -263 | 257 | -6 | N |
Voor het onderwijsachterstandenbeleid zijn meer rijksmiddelen ontvangen dan verwacht, deze middelen worden ingezet voor de uitvoering van het beleid. | ||||
Totaal | -637 | 583 | -54 | |
Kredieten | ||||
Generaal Hakewill Smithlaan 3 | ||||
De uitbreiding van de GH Smithlaan 3 is in 2023 afgerond. Na afronding zijn meerkosten geconstateerd voor sanering asbest, extra verhuiskosten en accountantskosten. Deze kosten waren niet opgenomen in het oorspronkelijk krediet. Het krediet dient met € 20.000 verhoogd te worden. | -20 |