Bestuurlijke tussen­rapportage 2024

menu

Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Inleiding

Het programma verkeer, vervoer en waterstaat richt zich op het verantwoord en veilig maken van het verplaatsen van mensen en goederen. De gemeente is verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van infrastructuur, het faciliteren van diverse vervoersvormen, het realiseren van parkeervoorzieningen en het reguleren van verkeer- en vervoersstromen binnen de grenzen van de bebouwde kom.

Voortgang

Prestatie

status

Het verduurzamen van mobiliteit

Laadvisie opstellen en vaststellen

gedeeltelijk volgens plan

Laadinfrastructuur voor elektrische auto's verbeteren

Volgens plan

Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer

Onderzoek uitvoeren naar het verbeteren van de situatie rond de Schroebrug voor fietsers

Volgens plan

Uitvoeren verkeerstellingen langzaam verkeer op Stationsbrug en Schroebrug

Volgens plan

De mogelijkheid tot fiets parkeren in het centrum verbeteren

Volgens plan

Fietsers en voetgangers in de binnenstad op '1' plaatsen. Zij krijgen voorrang bij kruispunten, verkeerslichten en rotondes

Volgens plan

Bij de aanleg van nieuwe wijken denken vanuit de voetganger en fietser, pas daarna vanuit de automobilist (STOMP- principe)

Volgens plan

Wij brengen de maximumsnelheid binnen woonwijken zoveel mogelijk naar 30 km/ uur. Belangrijke toegangswegen uitgezonderd.

Volgens plan

Verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom

Samen met verkeerswerkgroepen, politie, fietsersbond en andere relavante partijen continu blijven werken aan het verhogen van de verkeersveiligheid.

Volgens plan

Verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

Voorbereidingen treffen voor het nieuwe mobiliteitsnetwerk

Volgens plan

Werken aan een gezamenlijke visie wegbeheerders voor een toekomstbestendige ontsluiting van het gebied Veerse Meer Zuid

Gedeeltelijk volgens plan

Bepalen hoe om te gaan met de gebiedsontsluiting van Arnemuiden

Gedeeltelijk volgens plan

Onderzoeken hoe de buurtbus past binnen het nieuwe mobiliteitsnetwerk

Gedeeltelijk volgens plan

Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers

Onderzoek uitvoeren naar parkeerdruk binnenstad

Gedeeltelijk volgens plan

Stimuleren gebruik parkeergarages

Volgens plan

Onderzoeken realisatie hubs (parkeerterreinen) aan de randen voor gemotoriseerd verkeer

Volgens plan

Bij parkeren op straat in de binnenstad geven wij voorrang aan de inwoners

Volgens plan

Een autoluwe binnenstad

Beter benutten van de parkeerterreinen aan de randen van de stad

Volgens plan

Een toegankelijke stad voor iedereen

Samen met vertegenwoordigers van organisaties verder invulling geven aan de wijze waarop de openbare ruimte toegenkelijk gemaakt en gehouden kan worden

Volgens plan

Toelichting op afwijkingen en relevante ontwikkelingen

Het verduurzamen van mobiliteit

Laadvisie

Middelburg werkt aan de zogenaamde integrale laadvisie. Deze Integrale laadvisie bepaalt de strategie van gemeente Middelburg om tijdig een toegankelijke, betaalbare, betrouwbare en veilige laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te realiseren. Dit in navolging van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), een bijlage van het Klimaatakkoord. Deze laadvisie richt zich op de volgende gebruikersgroepen: personenververvoer inclusief toerisme / doelgroepenvervoer / taxi’s / lichte en zware logistieke voertuigen en vaartuigen.

De verdere uitwerking en participatie van de laadvisie hebben we tijdelijk on hold gezet. Op dit moment hebben alle gemeenten in Zeeland nog een zogenaamd ‘open martkmodel’ Dit betekent dat alle laadpalenleveranciers in principe laadpalen kunnen plaatsen. Hoewel dit zorgt voor een marktwerking zien we dat het voornamelijk één partij is die laadpalen plaatst en hebben we hogere prijzen voor de gebruikers dan in andere delen van het land. Deze andere regio’s hebben in veel gevallen een gezamenlijke concessie uitgeschreven. Dit zorgt enerzijds voor aantrekkelijkere prijzen maar geeft ook minder administratieve lasten. Gezamenlijk met de provincie en een aantal gemeenten zijn we een onderzoek gestart of het voor Zeeland ook niet gunstiger zou zijn om naar een concessiemodel te gaan. In afwachting van de resultaten van dit onderzoek wachten we met de verdere uitwerking van de laadvisie omdat er dan andere principes gaan gelden dan nu in de concept laadvisie staan.

Om de druk op de openbare ruimte beperkt te houden is ons eerste uitgangspunt dat EV-rijders zoveel mogelijk laden op privaat terrein. EV-rijders die geen toegang hebben tot een privaat laadpunt moeten kunnen uitwijken naar semipublieke en publieke laadpunten. De gemeente neemt de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een basisnetwerk van publieke laadpunten. De gemeente hanteert hiervoor een vergunningenmodel. Binnen dit model kunnen meerdere marktpartij onder door de gemeente opgestelde voorwaarden laadpalen plaatsen, beheren en exploiteren.

Laadpunten

In 2023 waren er ongeveer 435 (semi) publieke laadpunten in gemeente Middelburg. We staan pas aan het begin van de transitie naar elektrisch vervoer. De verwachting is dat het aantal elektrische voertuigen op de weg de komende jaren fors gaat groeien, mede doordat er steeds meer betaalbare modellen beschikbaar zijn. Dit geldt voor personenauto’s én voor commerciële voertuigen, zoals bestelwagens. Om in 2025 in de laadbehoefte van elektrische personenauto’s en bestelauto’s te voorzien zijn ongeveer 512 publieke laadpunten nodig. In 2030 zijn ongeveer 1500 publieke laadpunten nodig voor deze gebruikersgroep (een laadpaal heeft doorgaans twee laadpunten). In januari 2024 hebben we een verkeersbesluit om op 16 locaties een extra laadpaal te plaatsen, waarvan tegen één een toegekend bezwaar is geweest. De andere 15 zijn inmiddels geplaatst of worden binnenkort geplaatst. Op dit moment hebben we een nieuw verkeersbesluit in voorbereiding voor 8 locaties. Naast de openbare laadpalen zijn er dit jaar 6 vergunningen verleend voor laadkabels op de openbare weg die worden afgedekt met een speciale mat.

Deelauto's

Op dit moment staan er 8 deelauto’s in Middelburg. De deelauto is een duurzame oplossing die het autobezit ook fors kan terugdringen. Gemiddeld vervangt 1 deelauto 5 tot 10 privé auto’s. We zijn op dit moment in gesprek met een deelautoleverancier om dit aantal sneller uit te breiden.

Strategisch project: ontsluiting Veerse Meer Zuid

Verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

Werken aan een gezamenlijk visie wegbeheerders voor een toekomstbestendige ontsluiting van het gebied Veerse Meer Zuid

Het project is in 3 projectfasen verkeerskundig onderzocht en uitgewerkt en er is per oplossingsrichting een omgevings-effecten-analyse uitgevoerd.

Fase 1 betreft maatregelen die op de korte termijn gerealiseerd worden op de route Postweg-Nieuwe Kraaijertsedijk en Calandweg. Deze maatregelen zijn gericht op het verbeteren van bestaande verkeersknelpunten met name voor het fietsverkeer op deze route en bieden daarnaast een verkeersveilige route voor het bouwverkeer richting het Waterpark Veerse Meer.

Fase 2 betreft maatregelen op de doorgaande route in Arnemuiden. Deze maatregelen worden op korte termijn gerealiseerd en zijn gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid van het langzame verkeer en leefbaarheid langs deze route.

Fase 3 Voor de robuuste Gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid zijn 6 varianten onderzocht en vervolgens ter beoordeling op haalbaarheid aan Rijkswaterstaat voorgelegd. Op basis van de reactie van RWS zijn er momenteel nog 3 robuuste varianten in beeld. Dit zijn;

  • Variant A3: Dit betreft een volledig nieuwe aansluiting op de A58 ten oosten van Arnemuiden. De bestaande aansluiting op de A58 komt te vervallen. Arnemuiden en het Veerse Meer gebied wordt via een nieuwe ontsluitingsroute  ten noorden van de spoorlijn ontsloten op de A58.

  • Variant A4b: Via een nieuwe parallelle ontsluitingsroute aan de zuidzijde van de A58 (in oostelijke richting) en een onderdoorgang onder A58 en spoorlijn wordt een verbinding gecreëerd die Arnemuiden en het Veerse Meer gebied aan de noordzijde van de spoorlijn ontsluiten.

  • Variant A5: Deze variant betreft een nieuwe rondweg aan de zuidwestzijde van Arnemuiden die aan de zuidzijde van Arnemuiden een aansluiting krijgt op de huidige aansluiting van de A58 en op de noordwestzijde wordt aangesloten op de Derringmoerweg.

Bepalen hoe om te gaan met de ontsluiting van Arnemuiden

De onderzoeksresultaten en voorgestelde varianten zijn/worden in het 2e kwartaal in een uitvoerige participatie besproken met bewoners en belanghebbenden van de gemeenten Goes, Borsele en Middelburg. De uitvoerigheid van dit participatieproces heeft meer tijd gekost dan voorzien. De eerder geplande bestuurlijke behandeling voor het zomerreces is daardoor niet mogelijk gebleken.

Na het zomerreces worden zal het bestuurlijke besluitvormingsproces plaatsvinden bij alle betrokken wegbeheerders.

Onderzoeken hoe de buurtbus past binnen het nieuwe mobiliteitsnetwerk

Onlangs heeft de provincie het nieuwe Programma van Eisen voor de busconcessie 2027 voor inspraak vrijgegeven. Hoewel hier veel opmerkingen van ons zijn overgenomen blijft het standpunt van de provincie dat buurtbussen die binnen één stad rijden niet gesubsidieerd worden. Ze geven daarbij wel aan dat de gemeente vrij is in het ontwikkelen en financieren van mobiliteitsvormen. Vanaf volgend jaar zal er naast de reguliere bussen ook een flextaxi (Flex) gaan rijden. De Flex is een op afroep beschikbare vervoersmiddel dat wordt gecombineerd met de huidige voertuigen van het doelgroepenvervoer. Deze Flex rijdt van opstapunt naar opstapunt waarbij binnen de bebouwde kom iedereen binnen 500 meter loopafstand een opstappunt kan bereiken. De verwachting is dat deze Flex zal gaan concurreren met de huidige buurtbus. Wij hebben bij de provincie bestuurlijk aangegeven deze ontwikkeling nadrukkelijk te willen volgen en hier op basis van cijfers verder over in gesprek te willen.

Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers

Op 23 mei 2024 heeft de gemeenteraad de kaders vastgesteld voor de verdere uitwerking van het parkeerbeleid. In het kader van de uitwerking van het nieuwe parkeerbeleid moeten er diverse deelonderzoeken opgestart worden o.a. naar de alternatieve parkeerlocaties aan de randen van de Binnenstad. In de stuurgroep is afgesproken om de mogelijkheden van de locaties Hof van Tange en Q-park (Segeerssingel) in dit onderzoek mee te nemen. Dit onderzoek vraagt een brede inzet van meerdere clusters van de afdeling Leefomgeving en had, om binnen de planning te blijven, al gestart moeten zijn.

Voortgang financiën

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2024 Lasten

Afwijking 2024 Baten

Afwijking 2024 Saldo

Structureel J/N

2.01.0 verkeer en vervoer

Onderhoud wegen

1.700

0

1.700

N

Dit bedrag zou in eerste instantie toegevoegd worden aan de voorziening Wegenonderhoud. Bij de begroting heeft uw raad besloten om 1,7 mln. euro beschikbaar te stellen voor het wegbeheer conform de uitgangspunten van scenario 2 (Basis C+) uit de notitie wegenbeheersplan 2024 – 2033 om zo het achterstallig onderhoud (D) binnen 10 – 12 jaar terug te brengen naar 6% van het areaal. Rekening houden met 6% i.p.v. de wettelijke 10% is een keuze en hiermee biedt het geen verdere grondslag om deze middelen toe te voegen aan de voorziening Wegenonderhoud. Om deze middelen en de keuze van uw raad toch verder uit te voeren zal dit bedrag toegevoegd worden aan reserve reconstructie wegen. Deze melding is budgetneutraal (zie ook programma Bestuur).

Straatreiniging

-56

50

-6

J

Voor het efficient vegen is software aangeschaft. Hiervoor moeten licentiekosten worden betaald (20k). Voor het ledigen van de prullenbakken in het weekend wordt een bedrijf ingeschakeld (15k). Tevens dient de begroting te worden bijgesteld als gevolg van prijsstijgingen waarnee we in de markt worden geconfronteerd(15k). Daarnaast ontvangt de gemeente een vergoeding openbare prullenbakken voor het beheer en ledigen van de prullenbakken. Note: In de kadernota 2025-2028 is aangegeven dat de kosten in verband afvalverwijdering in de afgelopen jaren sterk zijn opgelopen. Om de balans tussen kosten en opbrengsten te herstellen is voorgesteld om het tarieief afvalstoffenheffing in 2025 en 2026 in twee stappen te verhogen met in totaal 16.5%. Vooruitlopend hierop dienen ook de budgetten in 2024 te worden bijgesteld.

Totaal

1.644

50

1.694

Download pdf