Programma Sociaal Domein
Inleiding
Het programma sociaal domein is onderverdeeld in 5 doelstellingen, die voor een langere periode richting geven aan onze inzet in het sociaal domein. Dat zijn: A. Preventie en normaliseren; B. Kwaliteit van dienstverlening; C. Passende zorg; D. Bijdragen aan bestaanszekerheid; E. Meedoen naar vermogen. Per doelstelling geven we met prestaties aan wat we in het betreffende jaar doen om bij te dragen aan het realiseren van deze doelstellingen.
Voortgang
Sociaal Domein is één van de vier gedeelde opgaven van college en gemeenteraad. In 2024 wordt vanuit de geformuleerde doelstellingen in het bijzonder aandacht gegeven aan onderstaande onderwerpen.
A: Preventie & Normaliseren
Door preventief te werken bevorderen we het welzijn en welbevinden van onze inwoners en voorkomen de ontwikkeling van (zwaardere) zorg of ondersteuningsvragen. We investeren daarom in vroegsignalering, de bereikbaarheid en de toegankelijkheid van zorg en ondersteuning en zorgen voor laagdrempelige informatie en advies. We zoeken samen met onze inwoners naar oplossingen in of zo dicht mogelijk bij het gewone leven. We bieden ondersteuning dicht bij de leefwereld van kinderen en gezinnen; in de thuissituatie, de kinderopvang en op school. Normaliseren levert voor ouders/opvoeders en jeugdigen op dat ze tijdig de goede ondersteuning en hulp krijgen die hen helpt om zelfstandig hun leven vorm te geven.
Prestatie | Status |
---|---|
Doelstelling A: Preventie & Normaliseren | |
1. Het sociaal team dat in 2023 is ingericht, voert haar diensten uit conform het dienstverleningsconcept. | Gedeeltelijk volgens plan |
2. We onderzoeken in welke vorm voorzieningen het beste aansluiten bij de doelstellingen preventie en normaliseren. | Volgens plan |
3. We versterken de ondersteuning voor jongeren in het onderwijs. | Volgens plan |
4. We ontwikkelen in 2024 een beleidsplan jeugd. | Gedeeltelijk volgens plan |
5. We onderzoeken hoe we de steeds maar stijgende vraag en kosten naar Jeugdzorg kunnen beperken. | Volgens plan |
Toelichting op afwijkingen en relevante ontwikkelingen
1. Veel aandacht bij Vizita is de afgelopen periode gegaan naar het realiseren van een juridische fusie en het tegelijkertijd in stand houden van de lopende dienstverlening aan inwoners. In maart 2024 is, na een periode van interim bestuur, de nieuwe directeur-bestuurder gestart. Hiermee komt er meer continuïteit en kan verder vooruit gekeken worden. Bij Vizita wordt op gebied van bedrijfsvoering nu en de komende periode ingezet o.a. de ICT, het HRM-functiehuis, ordenen van de bedrijfsprocessen en het contractbeheer. Parallel hieraan worden de teams verder aangestuurd op de inhoudelijke opgave en krijgt bijvoorbeeld scholing en kwaliteit aandacht.
4. Wegens personele verschuivingen zijn we later gestart met het traject om te komen tot een beleidsplan jeugd. De verwachting is dat het plan niet eind 2024, maar begin 2025 kan worden aangeboden aan de gemeenteraad.
5. Zowel op lokaal als op regionaal niveau zijn we gestart met het in kaart brengen en uitwerken van de mogelijkheden om jeugdzorgkosten te beheersen.
B: Kwaliteit van dienstverlening
Kwaliteit van dienstverlening is de kurk waar het stelsel van zorg- en ondersteuning op drijft. Want kwalitatief goede dienstverlening komt direct ten goede aan onze inwoners. Dat betekent onder andere werken met goed opgeleide medewerkers, die luisteren naar en kijken vanuit het perspectief van de inwoner. Zij worden ondersteund door de juiste werkprocessen in organisaties waarin voldoende ruimte is voor leren en verbeteren in de uitvoeringspraktijk. Dit geldt voor de dienstverlening die direct onder gemeentelijk aansturing valt, als ook voor dienstverlening die we subsidiëren of inkopen.
Doelstelling B: Kwaliteit van dienstverlening | |
1. Toegang in Middelburg (TIM) en het sociaal team zijn toegankelijk en bereikbaar. Ze werken goed samen met elkaar en de externe samenwerkingspartijen zoals Orionis en de zorgaanbieders | Gedeeltelijk volgens plan |
2. We handelen de zorgvraag van inwoners bij TIM af binnen de wettelijk voorgeschreven termijnen. | Gedeeltelijk volgens plan |
3. We verbeteren onze communicatie naar buiten toe, met aandacht voor laaggeletterdheid en eenvoudig taalgebruik | Volgens plan |
Toelichting op afwijkingen en relevante ontwikkelingen
1. Vroeg in het transitieproces van Welzijn Middelburg en Maatschappelijk Werk Walcheren zijn er al op uitvoerend niveau, samen met TIM consulenten, sessies geweest over hoe elkaar sneller, eerder te vinden. Die sessies hebben toen niet tot concrete werkafspraken geleid, omdat fase van de fusie dit nog niet toeliet. Begin 2024 is door Vizita een start gemaakt met het verder inrichten van de bedrijfsprocessen. Daardoor is het nu wel mogelijk is om meer te gaan kijken naar de onderlinge samenwerking. Het eerste half jaar is nagedacht over hoe een start maken over het vormgeven van een doorgaande klantroute. In de tweede helft van 2024 krijgt dit op uitvoerend niveau verder invulling.
2. Belangrijke aspecten van deze dienstverlening zijn de wachttijden bij TIM en totale doorlooptijd van het proces om te komen toe toekenning/afwijzing van zorg. Om als lerende organisatie constant te blijven verbeteren, is er blijvende aandacht voor het kunnen afhandelen van de zorgvraag van inwoners binnen de wettelijk voorgeschreven termijnen. Via het clientvolgsysteem ZorgNed verwachten we dit jaar betrouwbare gegevens te kunnen genereren over de wachttijden en doorlooptijden bij TIM. We verwachten dit in de volgende rapportage sociaal domein 2024 gereed te hebben.
C: Passende zorg
Iedere Middelburger moet kunnen rekenen op passende zorg. Onder passend verstaan we kwalitatief goed, toegankelijk en betaalbaar. De veiligheid van onze jeugdigen is voor ons een belangrijk uitgangspunt. De zorg die we bieden is waardegedreven. Dat wil zeggen dat de zorg in samenspraak met de inwoner wordt ingevuld, en uitgaat van positieve gezondheid.
Doelstelling C: Passende zorg | |
1. We zetten in op toezicht en handhaving en het tegengaan van fraude in het zorglandschap. | Gedeeltelijk volgens plan |
2. We besteden de nieuwe contracten Jeugdzorg aan. | Niet volgens plan |
Toelichting op afwijkingen en relevante ontwikkelingen
1. Het voornemen is om zes, nog aan te stellen, regionale toezichthouders te positioneren bij de nieuwe GR Jeugd/ Beschermd Wonen. Doordat de besluitvorming over een nieuwe GR nog niet rond is, is hier vertraging ontstaan. De verwachting is dat er deze zomer alsnog geworven kan worden voor de toezichthouders. Zo nodig door de toezichthouders elders te positioneren.
2. Het aanbestedingstraject Jeugdhulp is een jaar opgeschoven. Het duurde langer om met de 13 gemeenten tot een gezamenlijke visie op de inkoopdoelstellingen te komen. Momenteel zijn de inkoopdoelstellingen bepaald. De keuzes zijn gebaseerd op de Hervormingsagenda en de Regiovisie Jeugdhulp Zeeland, als ook op de urgentie van het financiële vraagstuk in de jeugdhulp. De nieuwe contracten jeugdzorg gaan in per 1 januari 2026.
D: Bijdragen aan bestaanszekerheid
Bestaanszekerheid is niet alleen de zekerheid van voldoende en voorspelbaar inkomen. Ook zekerheid om betaalbaar te wonen, toegang tot betaalbare zorg en het vrij zijn van schulden zijn noodzakelijke voorwaarden om de rust en ruimte te vinden die nodig is om je als mens te ontwikkelen en mee te doen in de samenleving. We willen ons de komende jaren inspannen om de bestaanszekerheid van onze inwoners waar mogelijk te vergroten.
Doelstelling D: Bijdragen aan bestaanszekerheid | |
1. We geven uitvoering aan het eind 2023 afgeronde beleidskader bestaanszekerheid, meedoen naar vermogen en inburgering. | Volgens plan |
2. We houden vast aan een ruimhartig minimabeleid en onderzoeken waar we dit effectief kunnen versterken | Volgens plan |
Toelichting op afwijkingen en relevante ontwikkelingen
E: Meedoen naar vermogen
We willen dat inwoners zich kunnen ontplooien en naar vermogen kunnen meedoen aan de samenleving. Inwoners zijn aan het werk, gaan naar school, zorgen voor hun gezin of naasten, doen mee via vrijwilligerswerk, beschut werk of dagbesteding. Middelburgers zorgen voor zichzelf en voor elkaar. De gemeente helpt waar nodig.
Doelstelling E: Meedoen naar vermogen | |
1. We maken mede mogelijk dat inwoners met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt kansen krijgen om economisch en maatschappelijk te participeren | Gedeeltelijk volgens plan |
2. We werken aan de ontwikkeling van een brede SROI-aanpak | Volgens plan |
3. We maken vroegtijdige ondersteuning van niet-uitkeringsgerechtigde jongeren mede mogelijk. | Niet volgens plan |
4. We evalueren en continueren de uitvoering van de Wet inburgering. | Gedeeltelijk volgens plan |
Toelichting op afwijkingen en relevante ontwikkelingen
1. We bevinden ons nog in de oriëntatiefase. We voeren een draagvlakonderzoek uit naar de invoering van basisbanen. Daarnaast oriënteren we ons op simpel switchen tussen bijvoorbeeld dagbesteding en werk.
3. Door capaciteitsgebrek is dit tot op heden niet uitgewerkt. Orionis maakt in juni een analyse van de doelgroep en de benodigde aanvullende dienstverlening. Daarna ontwikkelen we met partners per doelgroep passende ondersteuning.
4. Sinds de invoering van de Wet inburgering in 2022 zijn vrijwel alle onderdelen van de wet in uitvoering gebracht. Een aantal onderdelen vragen meer tijd om goed in te richten. Dit geldt bijvoorbeeld voor de leerroute voor mensen voor wie de andere routes gericht op onderwijs nog buiten bereik liggen. Voordat we evalueren, willen we dat alle onderdelen volledig in uitvoering zijn. De evaluatie is daarom uitgesteld naar 2025.
Voortgang financiën
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Afwijking 2024 Lasten | Afwijking 2024 Baten | Afwijking 2024 Saldo | Structureel J/N |
---|---|---|---|---|
6.01.0 Samenkracht en burgerparticipatie | ||||
AZC | -58 | 58 | 0 | N |
Vanuit het Rijk zijn middelen over 2023 voor de vluchtelingenopvang ontvangen welke ingezet zullen worden in 2024 voor de voorbereidingen voor het nieuwe AZC. | ||||
Vizita collectief | -144 | 0 | -144 | J |
Welzijn Middelburg en MWW vormen met ingang van 1 januari 2024 een nieuwe organisatie onder de naam Vizita. Er wordt geïnvesteerd in de opbouw van deze nieuwe organisatie met een hogere subsidie. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de memo actieve informatie / voortgang sociaal team zoals behandeld in de commissie Maatschappelijke Zaken van 17 januari 2024. Het structurele effect is verwerkt in de kadernota 2025-2028. | ||||
Nieuwe wet inburgering en st. vluchtelingenwerk | -1407 | 1407 | 0 | N |
Voor de wet inburgering zijn via een specifieke uitkering vanuit het Rijk middelen ontvangen. Het ontvangen bedrag bestaat deels uit een aanvulling over 2023 en deels nieuwe middelen voor 2024. Een deel van de middelen worden via subsidie beschikbaar gesteld aan stichting vluchtelingenwerk. | ||||
Vluchtelingenopvang Oekraïne | -4500 | 4500 | 0 | N |
Voor de vluchtelingenopvang van ontheemden uit Oekraïne ontvangen we rijksmiddelen, deze middelen zijn op basis van het aantal opvangplekken en zullen gebruikt worden voor de kosten van de vluchtelingenopvang. | ||||
6.02.0 Toegang en eerstelijnsvoorz | ||||
Vizita individueel | -144 | 0 | -144 | J |
Welzijn Middelburg en MWW vormen met ingang van 1 januari 2024 een nieuwe organisatie onder de naam Vizita. Er wordt geïnvesteerd in de opbouw van deze nieuwe organisatie met een hogere subsidie. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de memo actieve informatie / voortgang sociaal team zoals behandeld in de commissie Maatschappelijke Zaken van 17 januari 2024. Het structurele effect is verwerkt in de kadernota 2025-2028. | ||||
Toegang IJZ | -37 | 0 | -37 | N |
Sinds 2024 zit de begroting van de jeugdkosten niet meer bij de GGD, maar bij de gemeente Middelburg. Uitvoeringsorganisatie IJZ verstrekt ons een prognose waar vanuit is gegaan bij de begroting, de prognose over het eerste kwartaal is de basis voor de melding van een totaal tekort van circa 1,5 miljoen. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de memo actieve informatie / toelichting financiële prognose jeugdhulp 2025 zoals behandeld in de commissie Maatschappelijke Zaken van 3 mei 2024. | ||||
6.03.0 Inkomensvoorzieningen | ||||
Orionis brv, buig, minimabeleid en energietoeslag | -1040 | 0 | -1040 | N |
Dit betreft de verwerking van de 3e begrotingswijziging 2024 van de gemeenschappelijke regeling Orionis. De totale melding betreft een tekort van circa 677K. Dit is toegelicht in de raad van 4 juli 2024. | ||||
Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden | -120 | 0 | -120 | J |
Vanuit de Aanpak Geldzorgen, Armoede en Schulden, die in juli 2022 aan de Tweede Kamer is gepresenteerd, heeft het kabinet via het gemeentefonds € 40 miljoen aan structurele middelen voor betere dienstverlening door gemeenten op het gebied van armoede en schulden beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn voor 2023 incidenteel aan gemeenten beschikbaar gesteld. De toekenning vanaf 2024 zal structureel plaatsvinden om gemeenten verder in staat te stellen om strategisch en doelgericht te handelen en hun activiteiten uit Meicirculaire gemeentefonds 2024 te breiden zoals het verdubbelen van het gebruik van schuldhulpverlening en het bevorderen van activiteiten om armoede onder kinderen te bestrijden. Deze melding komt voort uit de meicirculaire en is budgetneutraal, zie het programma bestuur. | ||||
6.04.0 Begeleide participatie | ||||
Participatiebudget (IU) | ||||
Vanuit de meicirculaire wordt op de volgende onderdelen de Integratie Uitkering bijgesteld. Deze post staat ook onder het programma bestuur en heeft een budgetneutraal effect. | -509 | 0 | -509 | N |
6.05.0 Arbeidsparticipatie | ||||
Re-integratie en participatievoorziening | 362 | 0 | 362 | N |
Zie de toelichting bij taakveld 6.03.0 Inkomensvoorzieningen Orionis brv, buig, minimabeleid en energietoeslag. | ||||
6.72 a t/m d, 6.73 a t/m c, 6.74 a t/m c, 6.82a en 6.82b Jeugdkosten | ||||
Jeugdkosten | -1460 | 0 | -1460 | J |
Zie de toelichting bij taakveld 6.02.0 Toegang en eerstelijnsvoorz Toegang IJZ | ||||
6.81.b Maatsch- en vrouwenopv (WMO) | ||||
Opvang dak en thuisloosheid | -65 | 65 | 0 | N |
In april 2023 heeft het college besloten het plan voor Skaeve Huse op Walcheren te omarmen en de mogelijkheden voor een Skaeve Huse locatie op Walcheren samen met de gemeenten Veere en Vlissingen te onderzoeken. Voor het project en de realisatie wordt een onafhankelijk projectleider aangesteld. Wij ontvangen hier middelen voor uit het innovatiefonds. | ||||
Overig | 2 | -1 | ||
Totaal | -9120 | 6029 | -3092 |