Bestuurlijke tussen­rapportage 2022

menu

Programma Bestuur en Ondersteuning

Inleiding

De gemeente stelt de burger centraal. Dit doen we door steeds onze dienstverlening te controleren en te verbeteren. Ook zetten we in op burgerparticipatie. We betrekken inwoners bij plannen en besluiten en geven ruimte voor initiatieven. Ook zoeken we samenwerking met andere overheden en partijen in de regio.

Voortgang

Prestatie

Status Berap 2022

Uitbreiden meting klanttevredenheid naar kanaal telefonie

Volgens plan

Waardering dienstverlening aan de balie en telefoon is goed

Gedeeltelijk volgens plan

Informatie op website is vindbaar, duidelijk en geeft antwoord op de vragen van burgers

Gedeeltelijk volgens plan

Trainingen democratisch vakmanschap (ambtenaren + bestuur)

Volgens plan

Kansen en mogelijkheden voor participatiefonds

Volgens plan

Evaluatie online participatietool en besluitvorming over inzet na 2022

Gedeeltelijk volgens plan

Pilots wijkanalyse, wijkaanpak, wijkvisie

volgens plan

Onderzoek wijkdemocratie van de toekomst (wijkgericht werken nieuwe stijl)

volgens plan

Wijkgericht werken en participatie

Participatie

De huidige coalitie hecht groot belang aan participatie. Dit is ook als een gedeelde opgave verwoord. In 2022 leggen wij ons verder toe op het grip krijgen op de start van participatietrajecten. Hierbij is het van belang dat de gemeente als ‘één geheel’ optreedt en dat er een helder onderscheid komt tussen rollen en verantwoordelijkheden in een participatieproces. Belangrijk is daarbij om het proces zo in te richten dat er voldoende tijd is om het vraagstuk aan de voorkant (het liefst gezamenlijk) te verkennen en dat ten behoeve van verwachtingen de kaders tevoren goed moeten worden vastgelegd. Inmiddels is een aanvang gemaakt met de training PublieC gericht op het bevorderen van de aandacht voor en het belang van participatie bij beleid en uitvoering. Ook is het in de eerste helft van dit jaar grotendeels gelukt de benodigde extra capaciteit t.b.v. participatie in te vullen.

Een belangrijk gegeven is dat naast burgerparticipatie ook ruimte gevonden wordt voor initiatieven van buiten. Steeds meer kloppen (groepen) inwoners bij de overheid aan met een initiatief. Zij vragen de gemeente om toestemming en/of medewerking om hun initiatief te realiseren. Dit vraagt om een responsieve overheidsorganisatie, die burgerinitiatieven stimuleert en faciliteert. Daartoe behoort ook de oprichting van een participatiefonds.

Online participatie

In de loop van dit jaar zal het online participatieplatform Doemee.middelburgers.nl worden geëvalueerd. Wel kan al worden opgemerkt dat na de lancering in 2020 de ervaringen met het gebruik van dit digitale platform positief zijn.

Aanpassing gemeentewet artikel 150: participatie- en inspraakverordening en het uitdaagrecht

In de nieuwe participatie- en inspraak verordening (2021) is vastgelegd hoe in Middelburg wordt omgegaan met participatie en inspraak. De verordening gaat niet alleen over burgerparticipatie, maar ook over initiatieven vanuit de samenleving, wijkdemocratie en het uitdaagrecht. Na vaststelling in 2021 zal in de loop van 2022 invulling moeten worden gegeven aan het hoofdstuk dorps-en wijkdemocratie.

Wijkgericht werken

Het wijkgericht werken staat ook het komende jaar breed in de belangstelling. Gewerkt wordt aan een integrale wijkaanpak om wonen, zorg en welzijn versterkend aan elkaar te laten zijn. Het doel is zorg- en dienstverlening lokaal en in samenhang te organiseren. Deze tendensen vragen om een doorontwikkeling van wijkgericht werken in Middelburg: integraal samenwerken met het doel de kansen en opgaven in een gebied samen met organisaties en bewoners op te pakken. Inmiddels is een aanvang gemaakt om te komen tot het opstellen van wijkanalyses en het vervolgens vertalen van de uitkomsten naar integrale wijkplannen.

Omgevingswet

De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 januari 2023. Dat heeft extra ruimte gegeven om de organisatie er nog beter op voor te bereiden, zijn opleidingen gevolgd en de werkprocessen door middel van een klantreis tegen het licht gehouden. We realiseren ons dat hoe goed de voorbereiding ook geweest zal zijn, er na de invoering nog aanpassingen nodig zullen zijn. Dat kan ook niet anders met zo’n ingrijpende wetswijziging. Tot nu toe hebben we het invoeringsplan goed kunnen toepassen.

In maart 2022 is de raad via de memo actieve informatie geïnformeerd over de afronding van het participatieproces van de Omgevingsvisie en het afwegingskader. Dit n.a.v. het geamendeerde raadsvoorstel over die participatie uit december 2021. Het schrijfproces is bezig en loopt iets uit.

Dienstverlening

In december 2020 is in onze Raad een geamendeerd voorstel aangenomen voor het verlengen van de Visie op dienstverlening. Besloten is de huidige Visie te verlengen tot eind 2023 met het bijbehorende budget. In december 2021 en 2022 informeren wij de raad verder over de stand van zaken rond de uitvoering van de Visie. In het eerste kwartaal van 2023 wordt de visie participatief geëvalueerd. De uitkomsten daarvan dienen als input voor een nieuwe Visie op dienstverlening.

In 2022 zijn de resterende parkeervergunningen gedigitaliseerd (kentekenparkeren).

In 2022 introduceren we Whatsapp als communicatiekanaal. De voorbereidende werkzaamheden daaraan zijn het eerste half jaar volgens plan verlopen. Na onderzoek hebben we besloten voorlopig geen chatbot te introduceren.

Daarnaast implementeren we de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. Ook de voorbereidingen hiervoor lopen volgens plan. De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen.

We doorlopen momenteel het instrument gebruikersreizen bij het product huwelijken. We willen hiermee deze service meer vanuit het perspectief van de gebruiker inrichten. Ook volgt er in 2022 een kanalenstrategie en een webstrategie. De toenemende mogelijkheden van internet en de opkomst van verschillende devices maken het doorlopend ontwikkelen van de kanalen noodzakelijk. We zetten in op het kunnen blijven leveren van eigentijdse en adequate dienstverlening.

Meten waardering dienstverlening

Balie

In 2022 meten we doorlopend de tevredenheid van onze burgers aan de balie. In de centrale hal staat een zuil waar bezoekers van een balie wordt gevraagd het baliecontact te beoordelen. Dit geeft directe waardevolle feedback op onze dienstverlening aan de balies.

De meting tot 1 juni 2022 liet een positief beeld zien over de behandeling en afhandeling aan de balie. 89% van de bezoekers geeft ons een groene smiley. 5% van de bezoekers geeft ons een neutrale score en 6% geeft ons een negatieve score.

Website

Net als bij de balies meten we ook in 2022 doorlopend de klanttevredenheid van de bezoekers van onze website. De bezoekers van de pagina’s over producten (informatie of aanvragen) hebben de mogelijkheid om feedback te geven op de inhoud van de pagina. Met deze wijze van meten krijgen we veel informatie over de ervaring van de bezoekers. Indien een bezoeker dit wenst kan hij/zij contactgegevens achterlaten zodat we actief contact kunnen zoeken en meer maatwerk kunnen bieden.

De scores over de website zijn, net als elders in het land, lager dan aan de balie. De meting tot 1 juni 2022 laat zien dat 41% van de bezoekers van onze website een ‘groene score’ geeft. 18% van de bezoekers van onze website geeft ons een neutrale score. 41% van de bezoekers geeft ons een negatieve score.

Telefonie

In 2022 meten we ook de tevredenheid op het kanaal telefonie. De meting tot 1 juni 2022 laat zien dat 48% van de bellers ons een groene smiley geeft. 33% van de bellers geeft ons een neutrale score en 19% geeft ons een negatieve score.

Samenwerken

Gemeente Middelburg werkt evenals in voorgaande jaren samen met andere overheden in diverse intergemeentelijke, regionale en maatschappelijke samenwerkingsverbanden. Bij vier daarvan is gemeente Middelburg aandeelhouder. Inmiddels is daar het aandeelhouderschap van Evides via GBE Aqua bijgekomen. Deze samenwerkingen en overleggen zijn vaak gericht op specifieke beleidsterreinen. Hieronder de stand van zaken van de recente samenwerkingen, waarbij in breder perspectief wordt bezien hoe Zeeuwse overheden elkaar kunnen versterken.

Economische structuurversterking

De middelen die wij de afgelopen tijd ontvingen vanuit de regiodeal zijn ingezet voor nieuwe projecten zoals het Joint Research Center en het Enginering Department van het UCR. Eind 2022 kunnen vanuit Zeeland voorstellen voor de vierde RegioDeal worden ingediend. Hiervoor is inmiddels een ambtelijke werkgroep ingericht die mede op basis van de Regiovisies en in afstemming met het Ministerie van BZK voor de zomer de kaders voor deze nieuwe voorstellen zal publiceren op basis waarvan ondernemingen, instellingen en overheden voorstellen kunnen indienen. De Cultural Board Zeeland en de Economic Board Zeeland ondersteunen dit proces.

Het programma "Wind in de Zeilen" is twee jaar geleden van start gegaan. Het accent ligt op projecten in de gemeente Vlissingen. Voor Middelburg is met name de realisering van het Delta Kenniscentrum/Delta Climate Center (in samenwerking met HZ en UCR) van belang. De realisering van dit centrum heeft ernstige vertraging opgelopen waarbij op dit moment niet duidelijk is of het centrum doorgang kan vinden.

OZO, VZG en het Regiobureau

De Zeeuwse overheden (gemeenten, provincie en waterschap) zijn met het Regiobureau aan de slag gegaan met de aanbevelingen naar aanleiding van de tussenevaluatie in 2021 van het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO). Er vindt nu overleg plaats via thematafels waarinj de Zeeuwse strategische opgaven centraal staan en waarbij de verbinding met de landelijke overheid, onder meer via de lobbyist, steeds gelegd wordt. De economische uitvoeringsagenda van de Provincie Zeeland en de Regiovisies vormen hiervoor de basis. Een van deze Regiovisies betreft die van Middelburg, Veere, Vlissingen en Schouwen-Duiveland. De periode vlak voor en na de verkiezingen in de eerste helft van dit jaar is gebruikt voor inhoudelijke afstemming tussen collega's van de verschillende gemeenten. De nieuwe colleges pakken het proces weer op en in overleg met de drie andere gemeenten en de provincie krijgt dit in de loop van dit jaar verder vorm. Het kan dan ook dienen als input voor de Zeeuwse Strategische agenda.

Tussen de VZG en het OZO vindt intensief afstemming plaats. Het VZG-bureau is in 2021 ingetrokken bij het Regiobureau. Vanuit de VZG vindt regelmatig terugkoppeling plaats van de besprekingen in de diverse commissies van de VNG. Ook is onze gemeente actief betrokken bij de VNG vergaderingen onder meer door het al dan niet gezamenlijk met andere gemeenten indienen van moties in deze landelijke vergaderingen.

Z4

De vier stedelijke gemeenten (Goes, Terneuzen, Vlissingen en Middelburg) en de provincie Zeeland hadden periodiek overleg op basis van een werkagenda waarin de volgende onderwerpen aan de orde komen:

  1. Profilering stedelijkheid met de provinciale omgevingsvisie als belangrijk aangrijpingspunt;

  2. Mobiliteit en bereikbaarheid;

  3. Arbeidsmarkt en onderwijs;

  4. Havens en maritiem

Op basis van deze documenten worden nieuwe ontwikkelingen, die daarin passen, opgepakt. Momenteel wordt met name vanuit het stedelijk perspectief aandacht besteed aan de opgaven ten aanzien van de arbeidsmarkt (o.m. realisering Expat Center Zeeland, inzet van internationale studenten via Scalda), de woningmarkt (o.m. flexwonen, inrichting binnensteden), de economie van de binnensteden ( herstelopgaven na COVID-19) en het culturele aanbod in de vier steden (afstemming en vernieuwing).

Voortgang financiën

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2022 Lasten

Afwijking 2022 Baten

Afwijking 2022 Saldo

Structureel J/N

0.01.0 Bestuur

Rekenkamerfunctie en raad en commissies

-25

0

-25

deels

In de raadsvergadering van 10 november 2021 is een amendement aangenomen bij raadsvoorstel "21-44 Programmabegroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025". In het amendent is voorgesteld om het budget voor de Rekenkamer in 2022 met 10.000 te verhogen tbv vervolgonderzoek naar de financiële positie van de gemeente.
Daarnaast wordt voor (digitale) vergaderingen door de raad en commissies gebruik gemaakt van NotuBox. De afgelopen 2 jaren zijn de abonnementskosten gestegen omdat meer digitaal moest worden vergaderd agv Corona. De extra kosten die dat met zich meebracht konden worden gedekt vanuit het door Corona veroorzaakte overschot op het budget van de fractie-assistenten. Nu dit niet meer het geval is en het digitale (hybride) vergaderen ook in de toekomst mogelijk te maken wordt het budget opgehoogd met 15,000.

0.02.0 Burgerzaken

Verkiezingen

50

0

50

N

Vanuit 2021 is dit budget overgeheveld voor de organisatie van de verkiezingen in maart 2022. Deze verkiezingen zijn echter efficiënt met eigen personeel georganiseerd en daarom is dit budget niet gebruikt en kan nu vrijvallen.

0.04.0 Overhead

I&A Samenwerking

-125

0

-125

N

In 2021 is door B&W besloten om in te stemmen met de overgang naar MicroSoft 365 en de incidentele en structurele kosten hiervan mee te nemen in de begroting 2022. Voor de realisatie van de techniek zijn, op basis van de ervaringen tot nu toe, meer externe uren nodig van de leverancier dan oorspronkelijk is begroot. De incidentele meerkosten hiervan voor Middelburg bedragen in 2022 125.000 en in 2023 135.000.

Werken in projecten en innovatiebudget

-45

0

-45

N

Het Managementteam (MT)van de gemeente Middelburg heeft aangegeven de behoefte te hebben om programma- en projectmanagement verder te professionaliseren. Om dit plan tot uitvoering te brengen is een eenmalig budget van 15.000 nodig. Tevens wil het MT een eenmalig innovatiebudget van 30.000 voor het uitvoeren van ideeën (onderzoeken en pilots) van medewerkers voor verbetering van werkprocessen en vernieuwingen.

Overig

-18

0

-18

J

0.05.0 Treasury

Rente leningen Middelburg

-80

180

100

N

Een gedeelte van de lening portefeuille is gefinancierd met een 3-mnds Euriborlening. In mei hebben we 7.500.000 afgelost en de hoogte van de euriborlening bedraagt op dit moment 29,5 mln. In de begroting 2022 is rekening gehouden met een rentepercentage +0.5%, het totale begrote rentebedrag is 180.000. Echter de rente is momenteel nog negatief (-0.35%), en het totaal te ontvangen rentebedrag over de periode van 1 januari t/m augustus bedraagt 100.000 op de 3-mnds euriborlening. De verwachting is dat de ECB de rente voor de zomer gaat verhogen, maar hoeveel de rente omhoog gaat is nog niet bekend. We verwachten voor de periode van september t/m december 2022 dat de rente nihil is en dat we geen rente meer ontvangen voor deze lening. Het verwachte totale voordeel is dan 280.000 ten opzichte van de begroting. Daarnaast dient aan de bouwgrond in exploitatie het werkelijk betaald rentepercentage over het vreemd vermogen te worden toegerekend. In de begroting is rekening gehouden met 1,6%. Het werkelijk rentepercentage zal naar verwachting 1,35% bedragen, dit wordt met name veroorzaakt door de te ontvangen rente van de 3-mnds euriborlening. Dit leidt tot een lagere rentetoerekening van 180.000 aan de bouwgrond in exploitatie.

Opmerking algemeen: In de begroting 2022 is rekening gehouden met een omslagrente van 1,5%. De geprognosticeerde omslagrente (1.08%) zal meer dan 25% afwijken van de omslagrente die vastgesteld is in de begroting 2022, dit komt onder andere door de te ontvangen rente op de euriborlening. In de BBV is opgenomen dat een correctie dan verplicht is.
De omslagrente zullen we met 0.25% verlagen naar 1.25% om te voldoen aan de BBV. Dit leidt uiteindelijk tot een lagere doorbelasting van de rente op taakveld treasury (nadeel) en een lagere rentelast op de diverse taakvelden (voordeel). Op concernniveau betreft dit een budgetneutrale melding.

Dividend

0

250

250

N

De gemeente Middelburg heeft 49.296 aandelen van de BNG Bank. Deze stelt een dividenduitkering over 2021 voor van EUR 127 miljoen (EUR 2,28 per aandeel). In de begroting 2022 was rekening gehouden met een lagere dividenduitkering. De begroting aanpassen op dit voordeel (50,000). Op dit taakveld wordt ook het dividend van de nieuwe entiteit GBE-Aqua (Evides-aandelen) begroot. In de begroting van 2022 is een bedrag aan dividenduitkering begroot van 109.000. Het werkelijk uit te keren dividend vanuit deze entiteit ligt aanzienlijk hoger (voordeel 200,000). Conform het Herstelplan vloeit deze dividenduitkering in de algemene reserve van de gemeente Middelburg. Per saldo een budgetneutrale afwijking van de budgetten.

Deelneming PZEM

0

5.007

5.007

N

Nu PZEM na een aantal onzekere jaren, waarin afstoting van bedrijfsonderdelen en herstructureing van de resterende activiteiten centraal stond, de financien weer op orde heeft wordt uitkering van (super)dividend aan de aandeelhouders in 2022 weer hervat. Afhankelijk van de financiele resultaten in de komende jaren keert PZEM over een periode van 10 jaar een groot deel van de aanwezige liquiditeit uit aan de aandeelhouders die gerealiseerd is vanuit de verkoop van bedrijfsonderdelen in de afgelopen jaren (ruim 1 mld). Voor 2022 betreft dit een bedrag van 92 mln waarvan het Middelburgs aandeel ruim 5,0 mln bedraagt.

0.06.3 Parkeerbelasting

Naheffing parkeerbelasting

0

-300

-300

N

Er zijn minder naheffingen parkeren opgelegd in 2022 omdat de BOA's (Buitengewoon OpsporingsAmbtenaren) voor andere werkzaamheden werden ingezet agv de Covid 19 maatregelen.

0.07.0 Algemene uitkering gemeentefonds

Algemene uitkering - september en decembercirculaire 2021

0

1.875

1.875

N

De september- en de decembercirculaire gemeentefonds van 2021 leiden tot een behoorlijk fors positief resultaat voor 2022. Dat komt voornamelijk door het hogere accres en doordat het Rijk besloten heeft ook voor 2022 de zgn."opschalingskorting" te schrappen.
Voor 2022 is er sprake van een behoorlijke stijging van het accres. Dat is het gevolg van hogere loon- en prijsontwikkeling dan tot nu toe aangenomen en door extra uitgaven klimaatmaatregelen, kinderopvangtoeslag gedupeerden en zorg. Doordat het Rijk meer uitgeeft, stijgt ook de omvang van het gemeentefonds (trap op-trap af systematiek).
Sinds een aantal jaar kent de algemene uitkering een zgn. opschalingskorting. Die korting op de uitkering was bedoeld om gemeenten meer te stimuleren tot samenwerking/herindeling. Gezien de toegenomen druk op de financiën van de gemeenten door corona heeft het kabinet eerder al besloten deze korting voor de jaren 2020 en 2021 incidenteel te schrappen. Ook voor 2022 wordt de korting nu niet toegepast.

Algemene uitkering - meicirculaire 2022

0

6.578

6.578

N

Uit de Meicirculaire 2022 gemeentefonds blijkt dat de algemene uitkering voor onze gemeente met ruim 6,5 mln. wordt verhoogd. Voor ca. 3,5 mln. betreft dit taakmutaties waar uitgaven tegenover staan. Deze worden bij de desbetreffende taakvelden nader toegelicht. Een bedrag van ca. 3 mln. kan als positief resultaat worden meegenomen. De hogere uitkering komt vooral doordat het Rijk meer uitgeeft en volgens de trap op-trap af systematiek groeit het Gemeentefonds dan mee. Verder leidt de uitkering van het niet gedeclareerde deel van het BTW-compensatiefonds ook tot een verhoging van de algemene uitkering.

0.08.0 Overige baten en lasten

stelpost onvoorzien bezuinigingen 2016-2019

0

91

91

N

Met de bezuinigingen 2016-2019 is een taakstelling van afstoting van de verhuurde panden afgesproken. ten tijde van de afronding van deze bezuinigingsronde is besloten het nog niet ingevulde deel van de taakstelling de komende jaren verder in te vullen. Vanwege de onzekere invulling is daar tegenover een post onvoorzien opgenomen om financieel risco te vermijden. In de afgelopen periode zijn diverse panden verkocht. Hiermee wordt de taakstelling met ruim 91.000 ingevuld. De begroting 2022 kan hierop worden bijgesteld. De budgetafwijking is per saldo budgetneutraal omdat voor deze taakstelling een onvoorziene post is opgenomen in de begroting welke ook wordt bijgesteld.
Voorstel is om de resterende taakstelling voor 2023 en verder ad 185,000 uit de begroting te halen (budgetneutraal). De inspanningsverplichting voor het zoveel mogelijk afstoten van verhuurde gemeentelijke panden blijft bestaan.

Boekwinst verkoop panden/gronden

0

381

381

N

Er zijn in 2022 al 21 stukken snippergrond verkocht. Ook het pand Kuiperspoort 10 is verkocht. Dit levert een incidenteel voordeel op in 2022. In de begroting 2022 was hiermee geen rekening gehouden.

Saldi kostenplaatsen

-25

0

-25

N

Het Europese project Violet is (onverwacht) verlengd. Voor dit project worden ook werknemers van de gemeente Middelburg ingezet. Deze gewerkte uren zijn nog niet in de begroting opgenomen.

Voorziening wachtgeld

-809

0

-809

N

In maart 2022 zijn gemeenteraadsverkiezingen geweest. Er zijn 4 nieuwe wethouders geïnstalleerd. Op de vertrekkende wethouders is de wachtgeldregeling van toepassing. Om deze lasten voor de komende jaren op te kunnen vangen wordt de voorziening wachtgeld gevoed met de maximale rechten van 38 maanden.

Afschrijvingslasten concern

452

0

452

N

Jaarlijks wordt bekeken of de geraamde kapitaallasten (rente en afschrijving) in de gemeentelijke begroting aanpassing behoeft. De rentecomponent heeft hierin een budgetneutraal karakter. Afwijkingen in de afschrijvingslasten hebben echter wel direct gevolgen op het resultaat. De analyse voor 2022 toont een positief resultaat (lagere afschrijvingskosten) van 452.000. De gesignaleerde afwijkingen zijn veelal het gevolg van voorgenomen (vervangings-)investeringen waarvan de uitvoering nog niet is gestart, nog niet geheel is afgerond of waarvan is vastgesteld dat vervanging op dit moment nog niet noodzakelijk is. Aangezien de mutaties op een groot aantal taakvelden en verspreid over de diverse programma's worden gesignaleerd, wordt voor deze rapportage het volledige saldo op het programma Bestuur en Ondersteuning verantwoord. De meest in het oog springende afwijkingen worden gerealiseerd op het programma Verkeer, vervoer en waterstaat (verkeerregelinstallaties, cameratoezicht / bollards kernwinkelgebied, kademuur Londense Kaai), programma Sport, cultuur en recreatie (uitstel vervanging bedrijfsmiddelen, renovatie sportvelden) en programma Volkshuisvesting (uitstel aanschaf software omgevingswet als gevolg van uitstel invoering omgevingswet).

Overig

-20

0

-20

N

0.10.0 Mutatie reserves

Mutatie reserve transitoria

0

429

429

N

In de reserve transitoria staan gelden gereserveerd waarvan nu blijkt dat deze vrij kunnen vallen omdat er óf kosten worden gemaakt in 2022 óf omdat de reservering niet meer nodig is.
In het geval dat er lasten in 2022 zijn, gaat het om:
-project UP-bodem 10.000
-monumenten, grafzerken Oostkerk - 19.000
-nieuwe wet inburgering - 24.000
-Facade - 46.000
-Corona initiatievenbudget - 10.000
- Europees project Terts, co-financiering - 20.000
-Europees project Smart Space, co-financiering - 20.000

In het geval dat de reservering niet meer nodig is gaat het om:
-bommenregeling 93.000
-zwembad Arnemuiden - 28.000
-Europees project Siree - 159.000

Mutatie algemene reserve

-200

0

-200

N

Zie taakveld 0.05.0 Treasury / dividend. Zoals toegelicht wordt het ontvangen dividend conform het Herstelplan toegevoegd aan de algemene reserve. Per saldo een budgetneutrale afwijking.

Mutatie reserve grondbedrijf

50

0

50

N

Aan de reserve grondbedrijf wordt rente toegerekend over het saldo per 1 januari 2022. Omdat de beginstand lager is dan voorzien en het toe te rekenen rentepercentage lager is dan begroot, zal er minder rente toegevoegd worden aan de reserve. Dit betekent een voordeel van 50.000.

Mutatie reserve GBE Aqua BV

-5.007

0

-5.007

N

Zie taakveld 0.05.0 Treasury / deelneming PZEM. Bij de oprichting van GBE-Aqua is afgesproken dat toekomstige dividenduitkeringen vanuit PZEM direct worden doorgestort naar GBE-Aqua. Dit met als doel de lening ad 370 mln die is aangetrokken door GBE-Aqua voor de aankoop van het Evides-aandelenpakket versneld af te kunnen lossen. Het doorstorten van het dividend dient in de boekhouding verwerkt te worden als kapitaalstorting. Ontvangst en doorstorting van het dividend betreft een budgetneutrale afwijking. Rekening houdend met de huidige prognoses is de verwachting dat de lening in 2025 volledig is afgelost waarna het dividend vanuit PZEM weer vrij beschikbaar komt voor de gemeente.

Overig

0

0

0

N

Totaal Programma Bestuur en Ondersteuning

-5.802

14.491

8.689

Download pdf