Programma Onderwijs
Inleiding
Onderwijs draagt er mede aan bij dat jongeren kennis vergaren, weerbaar zijn en zelfstandig worden. Wij streven daarom naar een gevarieerd aanbod van onderwijs op verschillende niveaus. Een speerpunt is het bestrijden van schoolverzuim. Voor dat doel is onder meer een verzuimkaart ontwikkeld en hebben scholen een vaste RBL (Regionaal Bureau Leerlingzaken)-consulent.
Voortgang
Prestatie | Status |
---|---|
Verbeteren onderwijshuisvesting | Volgens plan |
Het bieden van extra (tijdelijke) ondersteuning aan peuters en kleuters met een taal- en/of spraakachterstand door middel van inzet van Voorschoolse- en Vroegschoolse Educatie (VVE) | Volgens plan |
Vroeg signaleren van problemen bij kinderen en jeugd | Volgens plan |
Het terugdringen van het schoolverzuim en begeleiding bij leer- en kwalificatie plichtige leerlingen; door middel van preventieve inzet bereiken dat de zorgleerlingen snel in beeld komen waardoor escalatie van problemen wordt voorkomen; het aantal meldingen varieert tussen de 850 en 900 per jaar | Volgens plan |
Het laten dalen van het aantal 18 tot 23-jarigen zonder startkwalificatie; getracht wordt om het percentage voortijdig schoolverlaters (VSV) van 2.6% naar 2% te laten dalen | Volgens plan |
Faciliteren vestiging uitbreiding hoger- en academisch onderwijs | Volgens plan |
Verbeteren onderwijshuisvesting
Op 21 april jl. heeft uw raad het benodigde krediet voor de ver-/nieuwbouw van de Regenboogschool toegekend. Er wordt naar gestreeeft om de ver-/nieuwbouw op 31 december 2022 te hebben gerealiseerd.
De gesprekken met het schoolbestuur CSW voor vervanging van het oude bouwdeel, locatie van de Perre uit 1962 zijn gestart.
Ontwikkelingskansen voor kinderen van 2 tot en met 12 jaar in de achterstand positie verbeteren
De budgetten die de locaties ontvangen hebben voor de ontwikkelkansen zijn ook in 2021 door corona nog niet volledig benut. Er wordt in heel 2022 ingezet op inhalen en alternatieve oplossingen. Scholen zijn daarnaast vanaf 2021 volop bezig met het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), waarbij ze extra middelen krijgen uit het Rijk om de onderwijsvertragingen door corona in te lopen.
Ook de gemeente ontvangt middelen vanuit het NPO om aan te sluiten bij de inzet vanuit het onderwijs. In overleg met betrokken partijen zijn bestedingsdoelen geformuleerd. In de tweede helft van 2022 zal met de uitvoering worden gestart.
De subsidieregeling (kindgebonden financiering voorschoolse educatie) wordt wederom onveranderd doorgezet, de ervaringen zijn nog steeds positief. In 2022 zal er een evaluatie plaatsvinden op de lopende onderwijsachterstand beleidsperiode (2019-2022) en richting worden gegeven aan de nieuwe periode (2023-2026.
Vroeg signalering van problemen bij kinderen en jeugd
We constateren nog steeds dat niet alle kinderen die het nodig zouden hebben gebruik maken van het voorschoolse aanbod. Ook sluiten de cijfers hierover niet altijd aan. In 2022 beogen we software te implementeren waar alle organisaties gebruik van maken, zodat de toeleiding goed gemonitord wordt en nog meer inzicht komt in de knelpunten. In het verlengde hiervan zijn we in overleg met de kinderopvang om extra te gaan inzetten om de betreffende ouders te bereiken.
Terugdringen schoolverzuim en begeleiding bij leer- en kwalificatieplichtige leerlingen
In het Primair Onderwijs kan het meldgedrag nog steeds beter. We blijven als RBL hierop inzetten. In het VO en het MBO is er een prima samenwerking waardoor problemen snel gesignaleerd worden en waarbij escalatie zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Het laten dalen van het aantal 18 tot 23-jarigen zonder startkwalificatie
Dit is niet gehele gelukt vanwege Corona. De VO leerlingen zijn in het eerste Corona jaar zonder examen overgegaan naar het MBO en het bleek al snel dat dit geen succes is geweest. In het schooljaar 2020-2021 hadden we 171 nieuwe vroegtijdige schoolverlaters op Walcheren.
Hoger- en academisch onderwijs
De locatie Groene Woud (Joint Research Centrum Zeeland) wordt het vanaf het 2e kwartaal 2023 in gebruik genomen. De studentenhuisvesting aan de Kanaalweg is gereed.
Bieden van natuur- en milieueducatie op scholen
De coronacrisis heeft gevolgen gehad voor de waardering van de natuur en het buiten zijn in zijn algemeenheid. Naast de digitalisering van veel lessen bleef de basistaak voor NME (natuur- en milieueducatie) het tastbaar én zichtbaar maken van de natuur! Er is een verband tussen gerichte educatie op school en kennis, houding en gedrag op latere leeftijd.
Op 14 maart zetten bassisschoolkinderen samen met de drie Walcherse wethouders hun handtekening onder het nieuwe NME-contract met Terra Maris. Bij Terra Maris is het inmiddels goed merkbaar dat corona minder belemmeringen met zich meebrengt voor fysieke activiteiten. De eerste vijf maanden werden volop gastlessen aangevraagd. Ook was er weer belangstelling van scholen om Terra Maris te bezoeken. Daarnaast werd er meer lesmateriaal uitgeleend. In het eerste deel van dit jaar waren er 15 bestellingen voor leskisten (t.o.v. 8 leskisten in 2019). Daarnaast waren er een aantal Middelburgse scholen die een heel programma uitvoerden waarbij zowel onder- als bovenbouw plus gastles(sen) werden ingezet.
Voortgang financiën
Omschrijving (bedragen × € 1.000) | Afwijking 2022 Lasten | Afwijking 2022 Baten | Afwijking 2022 Saldo | Structureel J/N |
---|---|---|---|---|
4.02.0 Onderwijshuisvesting | ||||
Voorzieningen in huisvestiging bijzonder basisonderwijs | -159 | 0 | -159 | N |
In de raadsvergadering van 21-04-2022 is door de Raad besloten over te gaan tot permanente uitbreiding van de Regenboogschool. De hieruit voortvloeiende tijdelijke lasten worden opgenomen als afwijking in de bestuursrapportage 2022. | ||||
Tijdelijke uitbreiding huisvestiging Nehalennia Breeweg | 128 | 0 | 128 | N |
Er is een bedrag van € 128.000 begroot voor de kosten van de huur van tijdelijke units ten behoeve van de Nehalennia. Echter, eind 2021 zijn de units weggehaald. Er bleef 1 unit over en die heeft de school zelf overgenomen. Hierdoor kunnen de geraamde lasten vrijvallen. | ||||
Overig | -6 | 0 | -6 | N |
4.03.0 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | ||||
NPO vertragingen Covid | -408 | 408 | 0 | N |
De specifieke uitkering npo vertragingen Covid was niet opgenomen in de begroting. De regeling heeft een looptijd tot 31 juli 2025. Een deel van de specifieke uitkering wordt in 2022 besteed aan subsidies. Per saldo is dit budgetneutraal. | ||||
Leerlingenvervoer | -100 | 0 | -100 | N |
Dit betreft de aansluiting van de begroting 2022 op de cijfers uit de 1e kwartaalrapportage Sociaal Domein 2022. Zie het programma Sociaal Domein voor een nadere toelichting. | ||||
Totaal | -545 | 408 | -137 |