Bestuurlijke tussen­rapportage 2022

menu

Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Inleiding

Het programma verkeer, vervoer en waterstaat richt zich op het verantwoord en veilig maken van het verplaatsen van mensen en goederen. De gemeente is verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van infrastructuur, het faciliteren van diverse vervoersvormen, het realiseren van parkeervoorzieningen en het reguleren van verkeer- en vervoerstromen binnen de grenzen van de bebouwde kom.

Voortgang

Prestatie

Status

Borgen en waar mogelijk verbeteren doorstroming auto-, voetgangers- en fietsverkeer, met focus op veiligheid

Optimaliseren wegennet conform wegencategoriseringsplan

Volgens plan

Verkeersveiligheid

Dalende trend verkeersongevallen

Gedeeltelijk volgens plan

Qua verkeersonveiligheid scoren we echter nog steeds lager dan landelijk gemiddelde.

Verduurzamen mobiliteit

Middelburg werkt aan de zogenaamde integrale laadvisie. Deze Integrale laadvisie bepaalt de strategie van gemeente Middelburg om tijdig een toegankelijke, betaalbare, betrouwbare en veilige laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te realiseren. Dit in navolging van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), een bijlage van het Klimaatakkoord. Deze laadvisie richt zich op de volgende gebruikersgroepen: personenververvoer inclusief toerisme / doelgroepenvervoer / taxi’s / lichte en zware logistieke voertuigen en vaartuigen. Een concept laadvisie zal de komende maanden een participatietraject doorlopen.

Om de druk op de openbare ruimte beperkt te houden is ons eerste uitgangspunt dat EV-rijders zoveel mogelijk laden op privaat terrein. EV-rijders die geen toegang hebben tot een privaat laadpunt moeten kunnen uitwijken naar semipublieke en publieke laadpunten. De gemeente neemt de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een basisnetwerk van publieke laadpunten. De gemeente hanteert hiervoor een vergunningenmodel. Binnen dit model kunnen meerdere marktpartij onder door de gemeente opgestelde voorwaarden laadpalen plaatsen, beheren en exploiteren.

Momenteel zijn er ongeveer 87 publieke laadpunten en - naar schatting - 112 private laadpunten in gemeente Middelburg. We staan pas aan het begin van de transitie naar elektrisch vervoer. De verwachting is dat het aantal elektrische voertuigen op de weg de komende jaren fors gaat groeien, mede doordat er steeds meer betaalbare modellen beschikbaar zijn. Dit geldt voor personenauto’s én voor commerciële voertuigen, zoals bestelwagens. Om in 2025 in de laadbehoefte van elektrische personenauto’s en bestelauto’s te voorzien zijn ongeveer 600 publieke laadpunten nodig. In 2030 zijn ongeveer 1700 publieke laadpunten nodig voor deze gebruikersgroep (een laadpaal heeft doorgaans twee laadpunten).

Hieronder een overzicht van het aantal vergunningen sinds 2013.

  • 2013: 1 vergunning

  • 2014: 1 vergunning

  • 2015: 3 vergunningen

  • 2016: geen vergunningen

  • 2017: 1 vergunning

  • 2018: geen vergunningen

  • 2019: 3 vergunningen

  • 2020: 7 vergunningen

  • 2021: 7 vergunningen

  • In periode 2013 t/m 2021 totaal 23 vergunningen.

  • 2022 (1 jan – 31 mei): 9 vergunningen.

Het aantal geplaatste laadpalen in de periode 1 jan - 31mei 2022 bedraagt 39. Een 17 -tal aanvragen voor laadpalen is in deze periode binnengekomen.

Stimulering fietsverkeer

Het verloop van het aandeel fietsverkeer in het totale verkeer wordt gemeten aan de hand van de kanaalpassages (Stationsbrug en Schroebrug) per etmaal. Kijkend naar beide kanaalpassages (bij elkaar opgeteld) schommelt het aantal fietsers gedurende een aantal jaren tussen de 18.000 en 21.000 fietsers per dag. Vanwege COVID-19 was de verkeerssituatie in Middelburg niet representatief. Om die reden hebben we in 2020 en 2021 geen tellingen op de twee kanaalbruggen gedaan.

Belangrijk voor het fietsparkeren is het continueren van de exploitatie van de fietsenstalling op het Zusterplein. Deze speelt binnen het integraal fietsplan voor het onderdeel fietsparkeren een centrale rol.

Op landelijk niveau is geconstateerd dat de dalende trend in verkeersongevallen tot stilstand is gekomen en/of zelfs een toename is opgetreden. Kijkend naar de ongevallencijfers voor Middelburg kan in een vergelijk van de cijfers van voorgaande jaren voorzichtig eenzelfde constatering worden gedaan. Vandaar dat in de voortgangstabel het criterium “dalende trend ongevallen” de status “gedeeltelijk volgens plan” heeft gekregen. Op basis van de registratiegegevens kan wel gesteld worden dat het aantal ongevallen in Middelburg minder is ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Ook hier geldt wel dat we voorzichtig met de cijfers moeten zijn vanwege COVID-19.

Monitoring ontwikkeling verkeersintensiteiten.

De ontwikkeling van het (auto)verkeer wordt gemonitord (verkeerstellingen) en vergeleken met de verkeersmodelberekeningen van het in 2015 geactualiseerde en vastgestelde verkeersmodel. Resultaten daarvan laten zien dat er geen onvoorziene negatieve ontwikkelingen is op de aspecten bereikbaarheid en doorstroming. In het algemeen geldt dat door de N57 de autoverkeerintensiteiten op het Middelburgse wegennet zijn afgenomen. Hierdoor is meer ruimte ontstaan voor andere verkeerssoorten. Dit levert een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid en fietsvriendelijkheid van Middelburg. In verband met COVID 19 hebben we zowel in 2020 als 2021 te maken met een niet-representatieve verkeerssituatie. De verkeersintensiteiten blijven we monitoren. Vanaf 2022 worden de passages van fietsers en voetgangers op de kanaalkruisingen weer geteld.

Projecten

•Gebiedsontsluitingsvisie Veerse Meer Zuid: opstelling financieel plan voor korte en lange termijn maatregelen. Uitwerking en voorbereiding voor uitvoering van de korte termijn maatregelen Arnemuiden e.o.

- Voorbereiding vervangen verkeersregelinstallaties Seisplein en Seissingel noord-Sandberglaan. Uitvoering in 3e en 4e kwartaal 2022

• Voorbereiding uitvoering afwaarderen en herinrichten Koudekerkseweg. Saneren VRI (verkeersregelinstallatie) op kruising Kruipunt Laan der verenigde Naties-Koudekerkseweg en wordt vervangen door rotonde. Uitvoering start deze zomer.

• Onderzoek ‘30 km/uur de norm binnen de bebouwde kom’ uitwerking wacht op richtlijnen van SWOV en CROW

• Voorbereiding vervangen VRI Sandberglaan-Laan der Verenigde Naties-Pres Rooseveltlaan door nieuwe VRI of rotonde.

• Nut en noodzaakonderzoek VRI Stromenweg-Grevelingenstraat i.c.m. alternatieve kruispuntoplossing (bijv. rotonde). Dit project is opgepakt samen met Scalda (opleiding bouw en infra) als leerproject

• Uitvoering afwaardering van Gebiedsontsluitingsweg (50 km/u) naar Erftoegangsweg (30 km/u) Klein Vlaanderen. Start 2e helft 2022

• Gezamenlijke aanbesteding door Zeeuwse wegbeheerders van een Verkeersmanagement Systeem (VMS) voor aansturing en monitoring van de verkeersregelinstallaties.

• Uitvoering verkeersveiligheidsmaatregelen voor fietsers ter hoogte van de fietsoversteekplaats op de Mortiereboulevard en de verbinding van de fietsbrug over de Mannezeese Watergang naar de Moeringeg nabij de rotonde Mortiere.

Integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer

Gezamenlijk met Vlissingen, Provincie ,Connexxion en Taxi de Vlieger is een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden van integratie openbaar vervoer en WMO-vervoer. In deze studie wordt voorgesorteerd op de komst van de zogenaamde Flextaxi welke onderdeel vormt van het fijnmazige vervoer conform de Regionale Mobiliteitsstrategie. Deze Regionale Mobiliteitsstrategie is dit voorjaar in uw Raad vastgesteld.

De verwachting is dat Flextaxi het gat beter dicht tussen OV en Wmo. Het totale vervoeraanbod wordt hiermee diverser: per saldo worden er meer vertrekmogelijkheden geboden op meer momenten en in alle reisrichtingen.Het kan zowel aantrekkelijk zijn voor OV-gebruikers, nieuwe gebruikers en Wmo’ers. Voor die laatste groep is een kortere vooraanmeldtijd een voordeel en is het een extra alternatief dat fijnmaziger is dan het huidige OV. Doordat vanaf de dichtstbijzijnde halte direct naar een andere halte naar keuze gereisd kan worden en omdat er extra haltes worden toegevoegd, hoeft er minder vaak overgestapt te worden en worden loopafstanden beperkt. Omdat het een halte-halte systeem is, is het efficiënter uit te voeren dan het Wmo-vervoer, waarbij per rit gemiddeld relatief veel tijd opgaat aan het ophaalmoment bij de deur. Op basis van o.a. benchmarking is de verwachting dat er onder aan de streep reizigersgroei wordt gerealiseerd.

De resultaten zijn met betrokken partijen besproken in een bestuurlijk overleg en gezamenlijk is afgesproken om verder te werken aan een concrete pilot tussen Middelburg en Vlissingen.

Wegenonderhoud in woonwijken

In 2016 zijn de kaders voor het wegbeheer vastgesteld. De afgelopen jaren is het budget in vier stappen verhoogd tot het budget voor structureel wegonderhoud kwaliteitsniveau C. Dit is het minimaal benodigde budget om de verhardingen op een verantwoord niveau te kunnen onderhouden. De wegen voldoen dan nog net , maar hebben binnen twee jaar een onderhoudsmaatregel nodig. Het is een zeer lastig te realiseren niveau. Dit omdat in de praktijk verhardingen langere tijd op een bepaald kwaliteitsniveau blijven, maar aan het eind van de levensduur vaak snel verslechteren en dan direct door de aanvaardbare ondergrens heen gaan. Gezien de toenemende ouderdom van onze wegen is het noodzakelijk om de komende jaren steeds meer budget uit te geven aan het verhelpen van schades en onvolkomenheden.

Het overige deel van het budget wordt gebruikt voor integraal onderhoud samen met andere beleidsvelden als rioolonderhoud, klimaat- , verkeerskundige- en groenmaatregelen en werkzaamheden van nutsbedrijven. Door integraal te werken is het ook mogelijk om de buitenruimte af te stemmen op de actuele wensen van bewoners en belanghebbenden. Daarbij wordt steeds beoordeeld of het gebruik en de inrichting nog op elkaar aansluiten. Een speerpunt daarbij is om gelijktijdig klimaatadaptieve maatregelen te nemen. Dit kan vaak gerealiseerd worden door het omvormen van verhardingen naar groen. Waar mogelijk wordt verharding verwijderd of minimaal ontworpen. Op het gebied van duurzaamheid wordt steeds gestreefd om duurzame en circulaire materialen te gebruiken. De ambitie is om de aanwezige achterstanden in het onderhoud in te lopen echter door de strategische keuze om prioriteit te leggen bij ontwikkelingsprojecten is een gebrek aan voorbereidings- uitvoeringscapaciteit ontstaan. Dit samen met het stijgende prijsniveau voor arbeid en materialen zorgt ervoor dat een groot deel van de planning niet gehaald zal worden. Waardoor een groot deel ca. 75% van de werkzaamheden doorschuiven naar het volgend jaar.

Verbeteren parkeren en autoluwe binnenstad

Autoluwe binnenstad

Samen met de Stichting Duurzame Mobiliteit Zeeland zijn de mogelijkheden onderzocht van het toepassen van e-deelauto’s op diverse locaties in de stad. De eerste e-deelauto's zijn geïnstalleerd op de locaties cityhotel Wood en Zeeuwse Bibliotheek. Deze e-deelauto's kunnen zowel door een bedrijf of instelling gebruikt worden als 24/7 door particulieren.

Uitbreiding parkeerterrein Oude Veerseweg

In het kader van het Europees project MOVE is een deel van het parkeerterrein Oude Veerseweg uitgebreid en in februari geopend. Deze uitbreiding betreft voornamelijk het laadplein van in totaal 14 oplaadpunten. Dit laadplein vooral een rol spelen in het facilliteren van bezoekers van de stad. En is uiteraard ook beschikbaar voor onze inwoners.

Stimulering gebruik parkeergarages

Voor de bezoeker aan de stad is het financieel gunstiger om de auto in de parkeergarage te zetten in plaats van in een parkeervak langs de weg.

Inmiddels zijn alle parkeergarages voorzien van een nieuw parkeermanagementsysteem met kentekenherkening. Hiermee zijn we in staat om op een nog efficiëntere wijze de parkeerexploitatie te verzorgen. 

Met het kentekenherkenningssysteem wordt het kenteken, bij het in- en uitrijden van de garage, door een camera geregistreerd. In de nabije toekomst is het tevens mogelijk om van huis uit vooraf - via de website of app - een parkeerplaats in de parkeergarages te reserveren. De parkeerder kan op dat moment zonder kaartje de parkeergarage in- en uitrijden en hoeft ter plaatse ook niet meer af te rekenen bij de betaalautomaat.

Deelmobiliteit

De organisatie “Onze Auto” neemt het e-deelauto initiatief van SDMZ over. Dat betekent het volgende:

o In mei is gestart bij de Bieb (i.s.m. de Zeeuwse Bibliotheek)

0 Gewerkt wordt aan een start op het Damplein (i.s.m. Provincie Zeeland)

o Daarna zal op basis van de vraag gebruik gemaakt worden van de overige plaatsen (waarvoor verkeersbesluit is genomen).

De organisatie Electricliferides gaat op diverse locaties in de stad e-steps exploiteren. Hiervoor zijn locaties op het oog waar de e-steps opgehaald en teruggeleverd kunnen worden.

Een toegankelijke stad voor iedereen

In november 2020 heeft de gemeenteraad het prioriteitenplan “Toegankelijkheid openbare ruimte “vastgesteld. In het plan is vastgelegd hoe in de gemeente Middelburg de toegankelijkheid kan worden behouden en verbeterd. Speerpunten zijn; werken aan bewustwording over toegankelijkheid, behouden van een basiskwaliteit en verbeteren van toegankelijkheid bij onderhoudswerkzaamheden, regulier overleg inplannen met de belangenvereniging en knelpunten signaleren en zo mogelijk oplossen.

Samen met betrokken vertegenwoordigers van organisaties wordt verdere invulling gegeven aan de wijze waarop de door de jaren heen ingerichte openbare ruimte zo passend mogelijk toegankelijk gemaakt en gehouden kan worden. De komende jaren wordt er op dit gebied - conform het beleid voor het wegenonderhoud - met name ingezet op het verbeteren van kleine direct overlast gevende situaties, omvangrijker situaties worden aangepakt bij planmatig onderhoud. Momenteel wordt samen met Stichting werkgroep gehandicapten Walcheren, de aanpassing van de hellingbaan naar de Zeeuwse bibliotheek voorbereid. De Hellingbaan wordt minder steil gemaakt. Naar verwachting zullen de werkzaamheden na de zomervakantie worden uitgevoerd

Voortgang financiën

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2022 Lasten

Afwijking 2022 Baten

Afwijking 2022 Saldo

Structureel J/N

2.01.0 verkeer en vervoer

Europees project Smart Space

-37

27

-10

N

De looptijd van het Europese project Smart Space is met 3 maanden verlengd. Hiermee was in de begroting geen rekening gehouden. De extra uren die voor het project dienen te worden gemaakt zijn subsidiabel waardoor een hogere subsidiebijdrage verwacht wordt.

2.04.0 Economische havens en waterwegen

Overig

0

-15

-15

J

Totaal

-37

12

-25

Download pdf