Bestuurlijke tussen­rapportage 2022

menu

Programma Sociaal Domein

Inleiding

Het programma sociaal domein kende in de begroting drie onderdelen; preventie, zorg & veiligheid en participatie. Om grip te krijgen op het sociaal domein en om financiële tekorten op te lossen is een actieplan opgesteld.

Voortgang

Sociaal Domein

Het welzijn en het leveren van zorg wanneer nodig aan onze inwoners heeft de hoogste prioriteit van de gemeente. Het actieplan sociaal domein is ook in 2022 de hoofdopgave. We liggen op schema om de taakstelling te behalen.

Voor meer informatie over de stand van zaken binnen het sociaal domein, en gelet op de dynamiek van de processen en de daarmee samenhangende financiële effecten van het actieplan, wordt verwezen naar de eerste kwartaalrapportage Sociaal Domein over 2022.

Voortgang financiën

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2022 Lasten

Afwijking 2022 Baten

Afwijking 2022 Saldo

Structureel J/N

6.01.0 Samenkracht en burgerparticipatie

Verhuurde panden samenkracht

-91

0

-91

J

Zie programma Bestuur en ondersteuning, taakveld 0.08.0 Overige baten en lasten, stelpost onvoorzien bezuiniging 2016 - 2019. Het betreft hier het elimineren van de taakastelling verkoop panden. Het betreft een budgetneutrale melding.

Nieuwe Wet Inburgering

In de reserve is vanuit oudere jaren budget gereserveerd voor de nieuwe wet inburgering. In 2022 wordt dit uitgevoerd en derhalve wordt voorgesteld om het reserve bedrag toe te voegen aan het budget voor de nieuwe wet inburgering.

-24

0

-24

N

De ontvangst van de specifieke uitkering Wet inburgering 2021 was niet opgenomen in de begroting. Het volledige bedrag wordt volledig ingezet voor de uitvoering van de nieuwe wet inburgering en is derhalve budgetneutraal.

-298

298

0

N

De rijksbijdrage voor Inburgering is bij de meicirculaire 2022 verhoogd voor compensatie van de kosten van invoering van de leerbaarheidstoets. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de begeleiding de bij afname vandeze toets. Voor begeleiding van inburgeraars die nog vielen onder de oude regeling Inburgering maar nog steeds inburgeringsplichtig zijn, ontvangen de gemeenten compensatie. Dit bedrag wordt toegevoegd aan het budget Inburgering.

-26

0

-26

N

Eigen bijdrage wmo vervoer

0

-50

-50

N

Zie hieronder de tabel Actieplan Sociaal Domein voor een aanvullende toelichting.

Overig

-10

-1

-11

N

6.02.0 Wijkteams

Lokale preventieakkoorden

-30

30

0

N

De ontvangst van de specifieke uitkering lokale preventieakkoorden 2022 was niet opgenomen in de begroting. Het volledige bedrag wordt beschikbaar gesteld voor subsidies en is derhalve budgetneutraal.

1e kwartaalrapportage Sociaal Domein

-197

0

-197

N

Zie hieronder de tabel Actieplan Sociaal Domein voor een aanvullende toelichting.

6.03.0 Inkomensvoorzieningen

BBZ

117

-84

33

N

Dit betreft op totaalniveau een budget voor onderzoekskosten. Deze bijdrage is al op een andere manier in de bijdrage aan Orionis verwerkt en derhalve kan dit budget vrijvallen.

Orionis bedrijfsvoering

-274

0

-274

N

In het verleden is per abuis teveel budget geraamd op deze post. We sluiten het budget aan met het bedrag uit het raadsvoorstel minus de uitgaven in 2020 en 2021. Daarnaast betreft dit de verwerking van de 1e en de 2e begrotingswijziging 2022 van de gemeenschappelijke regeling Orionis.

Orionis buig

3025

-2996

29

N

Het betreft hier de financiële verwerking vanuit de 1e en 2e begrotingswijziging 2022 van de gemeenschappelijke regeling Orionis. De bijdrage van het Rijk is verlaagd en daarmee is ook de bijdrage aan Orionis verlaagd.

Minimabeleid

25

0

25

N

Het betreft hier de financiële verwerking vanuit de 1e en 2e begrotingswijziging 2022 van de gemeenschappelijke regeling Orionis.

Aanpak energiearmoede

-417

417

0

N

Vanuit het Rijk zijn via de meicirculaire 2022 middelen ontvangen om huishoudens in kwetsbare positie te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om de energierekening te verlagen. Dit betreft een budgetneutrale melding in deze rapportage.

Energietoeslag

-2567

0

-2567

N

Het Rijk stelt via de meicirculaire 2022 854 mln. beschikbaar om gemeenten in staat te stellen aan huishoudens met een laag inkomen een eenmalige energietoeslag te verstrekken. Middelburg krijgt hiervoor ruim 2,5 mln. Dit betreft een budgetneutrale melding in deze rapportage.

6.04.0 Begeleide participatie

Wet Sociale Werkvoorziening

Het betreft hier de financiële verwerking vanuit de 1e en 2e begrotingswijziging 2022 van de gemeenschappelijke regeling Orionis.

-25

0

-25

N

Zie hieronder de tabel Actieplan Sociaal Domein voor een aanvullende toelichting.

567

0

567

N

De algemene uitkering, onderdeel Participatie (WSW), wordt via de meicirculaire 2022 verhoogd door toekenning van de loon- en prijscompensatie 2022. Dit bedrag wordt toegevoegd aan het desbetreffende budget ter dekking kosten Orionis.

-233

0

-233

N

6.05.0 Arbeidsparticipatie

Re-integratie en participatievoorziening

-56

0

-56

N

Het betreft hier de financiële verwerking vanuit de 1e en 2e begrotingswijziging 2022 van de gemeenschappelijke regeling Orionis.

6.06.0 Maatwerkvoorzieningen

Zie hieronder de tabel Actieplan Sociaal Domein voor een aanvullende toelichting.

36

0

36

N

6.07.1 Maatwerkdienstverlening 18+

Zie hieronder de tabel Actieplan Sociaal Domein voor een aanvullende toelichting.

1562

276

1838

N

6.07.2 Maatwerkdienstverlening 18-

Zie hieronder de tabel Actieplan Sociaal Domein voor een aanvullende toelichting.

2268

0

2268

N

Maatwerk Jeugd

714

0

714

N

Op basis van het woonplaatsbeginsel is er sprake van een voordeel voor de Gemeente Middelburg van in totaal 1.116.000. De algemene uitkering is hier ook op aangepast met een bedrag van 1.116.000. Dit is op basis van percentages over de jeugdbudgetten verdeeld (zie geëscaleerde zorg jeugd onder taakveld 6.08.2 geescaleerde zorg 18-). De verwachting is dat dit voordeel hoger zal zijn dan de korting op de algemene uitkering. In de tweede helft van 2022 zal hier meer duidelijk over zijn vanuit de GGD/IJZ.

6.08.1 Geescaleerde zorg 18+

Wet verplichte GGZ

-36

0

-36

N

Dit betreft de bijdrage aan Emergis voor de Levensloopfunctie Ketenveldnorm. Bekostiging vindt plaats door de in de algemene uitkering ontvangen gelden Versterking dienstverlening gemeenten.

Overig

Zie hieronder de tabel Actieplan Sociaal Domein voor een aanvullende toelichting.

4

0

4

N

6.08.2 Geescaleerde zorg 18-

Zie hieronder de tabel Actieplan Sociaal Domein voor een aanvullende toelichting.

-2822

0

-2822

N

Geëscaleerde zorg jeugd

402

0

402

N

Zie taakveld 6.07.2 Maatwerkdienstverlening 18-, toelichting Maatwerk Jeugd.

Totaal

1614

-2110

-496

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2022 Lasten

Afwijking 2022 Baten

Afwijking 2022 Saldo

Structureel J/N

In deze bestuursrapportage zijn de uitkomsten van de 1e kwartaalrapportage Sociaal Domein verwerkt. Per saldo wordt in deze 1e kwartaalrapportage SD een voordeel gerealiseerd van ruim 1.543.000. Bijstelling van de budggeten leidt tot mutaties op diverse taakvelden. Voor een inhoudelijke toelichting op de geconstateerde afwijkingen wordt kortheidshalve verwezen naar de reeds met de raad gedeelde 1e kwartaalrapportage SD. Deze tabel sluit hierbij aan. Voor de volledigheid worden de grootste afwijkingen hier nog genoemd.

1. Oude WMO

159

-50

109

N

2. Nieuwe WMO

1444

0

1444

N

Wet langdurige zorgVeel GGZ begeleiding is overgezet naar de WLZ met de wetsaanpassing (zie ook de 4 kwartaalrapprotage sociale domein) waardoor de kosten teruglopen. Daarnaast hebben we minder cliënten die gebruik maken van begeleiding. BegeleidingEen evaluatie van actieve clienten met een groot zorgverbruik heeft geresulteert dat zorgstapelingen zijn teruggedrongen (meerdere aanbieders van begeleiding voor 1 persoon). Op basis van deze evaluatie is de zorg aangepast. Sommige evaluaties pas van 2022 effectief en zijn nu meer zichtbaar omdat een overgangstermijn van 3 maanden is gehanteerd.
Dagbesteding
Voor dagbesteding zien we een constant aantal cliënten sinds 2020. We zien wel een lichte verschuiving van specialistisch naar regulier. Dit is een goedkoper vorm van zorg.

3. Eigen bijdrage WMO

0

276

276

N

4. Jeugdhulp

-731

0

-731

N

Bij de kosten voor Jeugdhulp worden bevoorschot op basis van de vastgestelde begroting 2022 van GGD-IJZ. In deze bevoorschotting is geen rekening gehouden met de hogere zorgkosten zoals de GGD-IJZ ons eind december heeft gerapporteerd, middels het voorleggen van de Bestuursrapportage 2021. In de 1ste kwartaalrapportage Sociaal Domein is dit wel verwerkt. Tot slot verwijzen wij nog naar de positieve effecten van het woonplaatsbeginsel die in dit programma als apart onderdeel zijn verantwoord (zie taakveld 6.07.2 Maatwerkdienstverlening 18-)

5. TIM

-21

0

-21

N

6. Overig

466

0

466

N

De taakstelling is ruim gehaald door Orionis. Er zijn twee factoren die hieraan ten grondslag liggen:
1. De cliëntenaantallen zijn in overeenstemming gebracht met het hiervoor beschikbare rijksbudget (per saldo meer uitstroom dan instroom);
2. Er zijn flinke rendementsverbeteringen geboekt bij het Werkleerbedrijf.
Voor verdere details wordt verwezen naar begroting en begrotingswijzigingen van Orionis. Er wordt nogmaals op gewezen dat de begroting van Orionis zeer ambitieus is en een groot aantal onzekerheden kent die veroorzaakt worden door factoren die veelal buiten de directe invloedssfeer van Orionis liggen. Deze kunnen grote invloed hebben op (de invulling van) de taakstelling.

Totaal

1317

226

1543

Download pdf