Bestuurlijke tussen­­­-rapportage 2023

menu

Programma Bestuur en Ondersteuning

Inleiding

De gemeente stelt de burger centraal. Dit doen we door steeds onze dienstverlening te controleren en te verbeteren. Ook zetten we in op burger- en overheidsparticipatie. We betrekken inwoners bij plannen en besluiten en geven ruimte voor initiatieven. Bij de uitvoering van onze taken zoeken we samenwerking met andere overheden en partijen in de regio. Dit vraagt om blijvende investering, want de wereld om ons heen verandert. Participatie vindt plaats bij allerlei projecten, samenwerkingsvormen binnen wijken en dorpen en bij onderwerpen van de toekomstige Omgevingswet. Raad en college kijken kritisch naar onze bestuurscultuur. Ontwikkelingen in regio, rijk en provincie vragen om steeds nieuwe vormen van samenwerking. Samenwerking moet de kwaliteit en efficiëntie van het gemeentebestuur ten goede komen en daarmee de dienstverlening aan onze inwoners verbeteren. Onze dienstverlening past zich aan deze en andere ontwikkelingen, waarvan digitalisering een heel belangrijke is, steeds aan.

Voortgang

Prestaties

Prestatie

Waardering dienstverlening aan de balie en telefoon is goed

gedeeltelijk volgens plan

Informatie op website is vindbaar, duidelijk en geeft antwoord op de vragen van burgers

gedeeltelijk volgens plan

Trainingen democratisch vakmanschap (ambtenaren + bestuur)

volgens plan

Doorontwikkeling doemee.middelburgers.nl

volgens plan

Uitrol Mijnbuurtje

volgens plan

Pilots wijkanalyse, wijkaanpak, wijkvisie

niet volgens plan

Onderzoek dorps- en wijkdemocratie van de toekomst

gedeeltelijk volgens plan

Loket maatschappelijke initiatieven

gedeeltelijk volgens plan

Kansen en mogelijkheden voor participatiefonds

gedeeltelijk volgens plan

Handreiking participatie voor initiatiefnemers

volgens plan

Toelichting op afwijkingen en ontwikkelingen

Telefonie

We zijn per 1 september 2021 begonnen met het meten van klanttevredenheid over het kanaal telefonie met behulp van de mogelijkheden die onze telefonievoorziening Skype hiervoor bood. Deze mogelijkheden zijn zeer beperkt en potentieel foutgevoelig gebleken. We gebruiken 2023 voor de geplande overgang naar Microsoft 365/Teams om te komen tot een uitgebreidere en zorgvuldigere manier van meten.

Balie

In 2023 meten we doorlopend de tevredenheid van onze burgers aan de balie. In de centrale hal staat een zuil waar bezoekers van een balie wordt gevraagd het baliecontact te beoordelen. Dit geeft directe waardevolle feedback op onze dienstverlening aan de balies. De meting tot 1 juni 2023 liet een positief beeld zien over de behandeling en afhandeling aan de balie. 91% van de bezoekers geeft ons een groene smiley. 4% van de bezoekers geeft ons een neutrale score en 5% geeft ons een negatieve score.

Afwijkingen invoering Omgevingswet

De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 januari 2024. Dit geeft ons de mogelijkheid ons nog beter voor te bereiden op de nieuwe wetgeving. Deze voorbereiding loopt in principe volgens plan, maar vraagt de volle tijd en aandacht van de projectmedewerkers. Het gevolg is dat de uitvoering van reguliere werkzaamheden wat langer kan duren. We voorzien dat we per 1 januari voldoen aan de minimale vereisten.

Pilots wijkanalyse, wijkaanpak, wijkvisie

Het idee van de pilot wijkanalyse, wijkaanpak en wijkvisie is geboren vanuit zowel de opgaven uit de Omgevingswet als het Middelburgs Model. Binnen de Omgevingswet moeten we tot een Omgevingsplan komen, hebben we een Omgevingsvisie (in concept) klaar en is een van de drie pijlers anders werken (integraliteit tussen fysiek en sociaal domein, participatie). Binnen het Middelburgs Model is een van de afspraken het komen tot wijkanalyses en wijkplannen. Deze pilot komt echter moeilijk van de grond om meerdere redenen. Vanuit de Omgevingswet is Klarenbeek de (deel)wijk waar geëxperimenteerd wordt met het omzetten van het bestemmingsplan naar een Omgevingsplan. Deze (deel)wijk heeft binnen het sociaal domein geen prioritering gekregen. Hier heeft men gekozen voor Wijknetwerk West (Stromenwijk en Griffioen). Gekozen is op basis van capaciteit een duidelijke en realistische prioritering te maken voor de wijkvisies. Dit maakt het komen tot een integraal proces lastig.

Onderzoek dorps- en wijkdemocratie van de toekomst, Loket maatschappelijke initiatieven en participatiefonds

Dit zit in een voorbereidende fase. Het is de bedoeling dat deze drie prestaties integraal worden opgepakt. Naar verwachting wordt hiermee in 2024 een start gemaakt.

Voortgang doelstellingen

1. Het verrijken van plannen door inwoners en andere betrokkenen in een vroeg stadium te informeren en te betrekken: burgerparticipatie.

2. Ruimte geven aan en stimuleren van initiatieven in de samenleving die een bijdrage leveren aan onze maatschappelijke opgaven: overheidsparticipatie.

Voor de doelstellingen 1 en 2 is de organisatie nog niet op volle sterkte, maar er is voortgang en er zijn successen. Zie ook voortgang van prestaties 4, 5, 6 en 11.

3. Betrokkenheid van bewoners bij hun leefomgeving, gemeentelijke besluitvorming en maatschappelijke opgaven.

Met als doelstelling een nieuwe bestuurscultuur die college, gemeenteraad en samenleving dichter bij elkaar brengt, wordt de raad in een eerder stadium betrokken bij en geïnformeerd over verschillende besluiten van het college. Ook heeft het college in de eerste helft van 2023 weer een standpunt ingenomen over voorgenomen moties en amendementen van de raad, vinden ontvangsten van schoolklassen plaats bij de gemeente en was er een openbaar politiek café waarin inwoners raadsleden konden ontmoeten en teams van leerlingen van middelbare scholen in Middelburg en raadsleden met elkaar in debat gingen.

4. Een sterke sociale basis en gemeenschapszin in buurten / wijken en dorpen.

Zie toelichting doelstellingen 1 en 2.

5. Het verbeteren van de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen, gemeten aan de tevredenheid van de gebruiker.

Zie hiervoor de uitleg bij de voortgang van prestaties 1 en 2. In de eerste helft van 2023 is ook de tevredenheid van de bezoekers van onze website gemeten. De bezoekers van de pagina’s over producten (informatie of aanvragen) hebben de mogelijkheid feedback te geven op de inhoud van de pagina. Zo krijgen we veel informatie over de ervaring van de bezoekers. Een bezoeker kan contactgegevens achterlaten zodat wij actief contact kunnen zoeken en meer maatwerk kunnen bieden. De scores over de website zijn, net als elders in het land, lager dan aan de balie. De meting tot 1 juni 2023 laat zien dat 43% van de bezoekers van onze website een ‘groene score’ geeft. 14% van de bezoekers van onze website geeft ons een neutrale score. 43% van de bezoekers geeft ons een negatieve score.

6. Het vergroten van het vertrouwen bij de burgers in de gemeente. Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente efficiënt en effectief omgaat met de financiën en dat de middelen op een rechtmatige manier worden ingezet.

Met gedegen financiële producten en een zo veel mogelijk gebruiksvriendelijke en toegankelijke presentatie daarvan hebben wij met het vaststellen van de jaarrekening, voorbereidingen voor de Kadernota 2024-27 en de opstelling van deze tussenrapportage ook in de eerste helft van dit jaar gewerkt aan deze doelstelling.

7. Samenwerken ten behoeve van lokale en regionale uitdagingen en bijdragen aan de Zeeuwse opgaven.

Er is in de eerste helft van 2023 hard samengewerkt in onder meer onze GR-en en overlegstructuren als OZO en VZG. De visiefase van de Regiovisie Walcheren-Schouwen-Duiveland is het afgelopen half jaar afgerond, we gaan nu over naar de uitvoering. Inzet bij deze samenwerking was dat Middelburg een goede samenwerkingspartner is voor landelijke, regionale en lokale maatschappelijke opgaven. Ook willen wij middelen door samenwerking beter, doelmatiger en doeltreffender inzetten. Daarmee dragen wij bij aan doelstelling 6. Wel is samenwerking robuust en afhankelijk van de verschillende partners. Niet alles loopt altijd volgens plan.

Voortgang financiën

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2023 Lasten

Afwijking 2023 Baten

Afwijking 2023 Saldo

Structureel J/N

0.01.0 Bestuur

Vereniging Nederlandse Gemeenten en raad en commissies

-30

0

-30

J

Onderdeel van de Vereniging Nederlandse Gemeenten is de GGU (Gezamelijke Gemeentelijke Uitvoering). De GGU heeft tot doel als 1 lokale overheid de dienstverlening te verbeteren door een doelgerichte en efficiënte organisatie op te zetten. In de Algemene Ledenvergadering van juni 2021 is besloten dat vanaf 2022 nieuwe structurele diensten worden ondergedracht bij de GGU. Dit brengt extra kosten met zich mee. De meerkosten voor 2024 en verder zijn verwerkt in de kadernota 2024-2027.

Overig

-8

0

-8

J

0.02.0 Burgerzaken

Verkiezingen en geo basisinformatie

-74

0

-74

J/deels

In 2023 hebben 2 verkiezingen plaatsgevonden namelijk de provinciale statenverkiezing en de waterschapsverkiezing. Dit zorgt deels voor dubbele lasten (35.000).
Tevens zijn er extra kosten (39.000) als gevolg van het vervangen van het Geoweb. Het is het noodzakelijk om het aantal licenties op te hogen als gevolg van digitale veiligheid. Aanpassing van de begroting 2023 is noodzakelijk. De meerkosten voor 2024 en verder zijn verwerkt in de kadernota 2024-2027.

Overig

-9

0

-9

N

0.03.0 Beheer ov gebouwen en gronden

Leegstand stadskantoor

110

0

110

J

In het verleden is rekening gehouden in de begroting met inkomsten vanuit de verhuur van het leegstaande gedeelte van het Stadskantoor. Daartegenover is in de begroting een stelpost opgenomen voor het niet slagen in het verhuren van dit deel zodat er niet jaarlijks sprake is van een tekort indien van verhuur geen sprake is. Gezien de huidige bezetting en het gebruik van het Stadskantoor wordt niet meer actief ingezet op aanvullende verhuur waardoor deze begrotingsposten kunnen vervallen (nagenoeg budgetneutraal effect: zie taakveld Overhead/huisvesting gemeente ambtenaren). Structurele verwerking vindt plaats in de begroting 2024.

0.04.0 Overhead

kabinetsaangelegenheden

-50

0

-50

N

Op 14 februari 2023 heeft het college, gezien de acute nood, besloten om 1 per inwoner toe te kennen aan hulporganisaties die zich inzetten om mensen te helpen die, als gevolg van de aardbevingen in Turkije en Syrië, tot verschrikkelijk mensenlijk leed heeft geleid. de raad is middels een memo actieve informatie geïnformeerd.

catering, warme dranken automaten, postverzorging en centrale inkoop

-155

0

-155

N

De kosten voor catering, warme dranken en automaten, postverzorging en centrale inkoop laten een aanzienlijke stijging zien. Mede door de enorme inflatie dienen bovengenoemde budgetten aangepast te worden aan het huidige kostenniveau. Onderzocht wordt of efficiencymaatregelen kunnen worden genomen om de kosten weer in lijn te brengen met het beschikbare budget. Vooralsnog wordt deze melding incidenteel in de begroting verwerkt.

rechtskundig en ander deskundig advies

-25

0

-25

J

Voor rechtskundig/deskundig advies is in de begroting een beperkt budget beschikbaar van 20.000. Vanwege meer wet- en regelgeving en complexere dossiers (bijvoorbeeld inkoop en aanbesteding) is een toename te zien in het aantal trajecten waarbij externe advies noodzakelijk is. Op basis van de kostenontwikkeling in de afgelopen jaren wordt het budget bijgesteld. De meerkosten voor 2024 en verder zijn verwerkt in de kadernota 2024-2027.

huisvesting gemeente-ambtenaren

-100

-30

-130

J

Zie toelichting taakveld 0.03.0 / post Leegstand stadskantoor.

Overig

-3

0

-3

J

0.05.0 Treasury

Dividend

29

0

29

N

De gemeente Middelburg heeft 49.296 aandelen van de BNG Bank. Deze stelt een dividenduitkering over 2022 voor van 139 mln (EUR 2,50 per aandeel). In de begroting 2023 was rekening gehouden met een lagere dividenduitkering. De begroting aanpassen op dit voordeel (61.000). Tevens is de begroting 2023 639.000 begroot aan te ontvangen dividend van de gbe Aqua. De verwachting is nu dat we 607.000 dividend gaan ontvangen. De begroting 2023 dient hierop aangepast te worden.

0.06.1 OZB woningen

Uitvoeringskosten ondersteuning belastingen

-666

0

-666

N

In februari zijn de WOZ beschikkingen en de gecombineerde aanslagbiljetten verzonden voor 2023. Naar aanleiding hiervan zijn tot op heden extreem veel WOZ bezwaren binnen gekomen. Dit is een landelijke zichtbarte tendens waarbij veelal via tussenpersonenen de vastgestelde WOZ waarde wordt aangevochten. De extra personele maatregelen en inhuur moeten ervoor zorgen dat we aan onze wettelijke termijnen kunnen voldoen om bezwaren binnen het kalenderjaar af te handelen. De getroffen maatregelen leiden tot omvangrijke meerkosten. De begroting 2023 wordt hierop aangepast. Het betreft hier de lasten voor het gehele samenwerkingsverband. Tegenover deze lasten staat een vergoeding van dezelfde omvang omdat de lasten door de deelnemers in het samenwerkingsverband vergoed worden. Voor Middelburg leidt dit tot een aanvullende vergoeding richting het samenwerkingsverband van 202.000 (deels budgetneutraal effect: zie taakveld 0.06.4 Belastingen overig/inkomsten samenwerking belastingen).

0.06.2 OZB niet woningen

-6

150

144

J

We hebben met SABEWA een samenwerkingsovereenkomst voor de kwijtscheldingsverzoeken afgesloten wat hogere lasten met zich mee brengt (6.000). Ook zijn de op te leggen heffingen (zowel eigenaren als gebruikersdeel) van de niet-woningen hoger geworden. Dit heeft met de waardeontwikkeling van het onderliggende object te maken. Objecten zijn couranter geworden (door o.a. krapte op bedrijfspandenmarkt) waardoor de waarde van een aantal bedrijfspanden naar boven is bijgesteld. Structurele verwerking vindt plaats in de begroting 2024.

0.06.3 Parkeerbelasting

Naheffing parkeerbelasting

0

-300

-300

N

Als gevolg van de digitalisering van parkeervergunningen en de gestage groei van het belparkeren, waarbij de zichtbare vergunning en het fysiek gekochte kaartje achter de voorruit is komen te vervallen, dienen voertuigen meer handmatig gescand te worden. De verwachting is dat dit in de toekomst opgelost gaat worden met de introductie van scanvoertuigen, die al rijdend kentekens kunnen scannen. Bij de huidige scanapparatuur zijn veel storingen en dan kan er niet gecontroleerd worden. Ook is er sprake van een relatief hoog ziekteverzuim bij de BOA's en vertrekkende collega's. Dit leidt tot een lagere opbrengst doordat minder naheffingen worden opgelegd.

buitenparkeren

0

-150

-150

N

Op basis van de ontvangen opbrengsten buitenparkeren over het 1e kwartaal 2023 en de ontvangsten over 2022 wordt de begroting bijgesteld. De opbrengst buitenparkeren lijkt licht achter te blijven bij de begrote inkomsten. Dit zal bij de najaarsbrief 2023 weer bekeken worden.

0.06.4 Belastingen overig

inkomsten samenwerking belastingen

-202

666

464

N

Zie toelichting taakveld 0.06.1 / uitvoeringskosten ondersteuning Belastingen. Voor de afhandeling van de grote hoeveelheid WOZ-bezwaren 2023 wordt extra personele capaciteit ingezet. De kosten worden doorberekend aan de deelnemende gemeenten waardoor de inkomsten hoger liggen. Het Middelburgse aandeel in de te betalen kosten bedraagt 202.000.

baten precariobelasting dco

0

80

80

J

Deze precariobelasting wordt opgelegd voor het in gebruik nemen van de openbare grond door terrassen. Nu de coronakorting is komen te vervallen kunnen de inkomsten in de begroting naar boven worden bijgesteld. Structurele verwerking vindt plaats in de begroting 2024.

0.07.0 Algemene uitkering gemeentefonds

Algemene uitkering - septembercirculaire 2022

0

1.010

1.010

J

Vanaf 2023 vindt voor enkele posten een uitname uit het gemeentefonds plaats voor:
1. Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank voor Jeugdwet en WMO;
2. Centrale financiering generieke digitale infrastructuur;
3. Opzet programma Individuele plaatsing en steun (re-integratie mensen met ernstige psychische stoornis).
Per saldo leidt dat voor Middelburg tot een verlaging van de algemene uitkering van 145.000.
Tevens heeft het kabinet aangegeven het accres stabieler te willen maken. Sinds de Meicirculaire 2022 is het accres gesplitst in een volume- en een nominaal deel, waarbij het nominale deel is ter compensatie van loon- en prijsstijgingen en het volumedeel ter compensatie van bevolkingstoename en reëel accres. Voor de jaren 2023 t/m 2025 is het volumedeel vastgezet en wijzigt alleen het nominale deel nog. De verwachte loon- en prijsontwikkeling is gestegen ten opzichte van de ramingen voorjaar 2022.
Dit leidt tot een verhoging van 1.155.000. De structurele effecten voor 2024 en verder zijn verwerkt in de kadernota 2024-2027.

Algemene uitkering - meicirculaire 2023

In juni 2023 is uw raad met een memo actieve informatie geinformeerd over de meicirculaire 2023. Voor de inhoudelijke toelichting op de onderstaande posten wordt verwezen naar de betreffende memo.

Algemene uitkering - meicirculaire 2023 - Accres + Voogdij 18+

0

1.734

1.734

J/Deels

accres (incl btw compensatiefonds): Het accres voor de komende jaren ligt op een hoger niveau dan eerder gemeld in de kadernota 2023-2026 en ook hoger dan eerder aangekondigd door het kabinet. De hogere accressen zijn het gevolg van hogere prijsbijstellingen (voordeel 368k).
Structurele verwerking vindt plaats in de begroting 2024.

voogdij 18+: Het kabinet reserveert binnen de compensatieregeling voogdij 18+ 30 miljoen. In de Decembercirculaire 2022 is aangekondigd dat de inventarisatie van deze compensatieregeling (2020 – 2021) niet tijdig afgerond kon worden, daarom is deze compensatie doorgeschoven naar meicirculaire 2023. Alleen gemeenten met substantieel nadeel komen in aanmerking voor compensatie. GGD-IJZ heeft namens de gemeenten hiervoor een verzoek ingediend (voordeel 1.366k).

Algemene uitkering - meicirculaire 2023 - Decentralisatie uitkeringen en overige taakmutaties (budgetneutraal effect)

0

1.070

1.070

J/Deels

Taakmutaties volgende uit Decentralisatie-Uitkeringen:
In de meicirculaire is voor een bedrag van 151k aan middelen ontvangen voor de volgende activiteiten; Leerlingenvervoer Oekraïne, Taal voor ontheemden uit Oekraïne, Maatschappelijk begeleiding van inburgeringsplichtige asielmigranten en hun gezinsleden, Wet goed verhuurderschap en een aantal kleinere uitkeringen. De lasten tegenover deze inkomsten worden op de diverse programma's verantwoord. Deze mutaties hebben derhalve een budgetneutraal effect.

Overige taakmutaties: In de meicirculaire is voor een bedrag van 918k aan middelen ontvangen voor de volgende activiteiten; Participatie (Integratie Uitkering), Bommenregeling, Flankerend beleid energiearmoede, Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden en een aantal kleinere uitkeringen. De lasten tegenover deze inkomsten worden op de diverse programma's verantwoord. Deze mutaties hebben derhalve een budgetneutraal effect.
N.B. Bij Participatie betreft het een stuctureel effect. Verwerking vindt plaats in de begroting 2024.

Afschrijvingslasten concern

969

0

969

N

Jaarlijks wordt bekeken of de geraamde kapitaallasten in de gemeentelijke begroting aanpassing behoeft. De gesignaleerde afwijkingen zijn veelal het gevolg van voorgenomen (vervangings-investeringen waarvan de uitvoering nog niet is gestart, nog niet geheel is afgerond of waarvan is vastgesteld dat vervanging op dit moment nog niet noodzakelijk is. De kapitaallasten bestaan uit een afschrijvingscomponent en een rentecomponent. De rentecomponent heeft een budgetneutraal karakter. De analyse voor 2023 toont een positief resultaat van 969.000. Aangezien de mutaties op een groot aantal taakvelden en verspreid over de diverse programma's worden gesignaleerd, wordt voor deze rapportage het volledige saldo centraal op het programma Bestuur en Ondersteuning verantwoord. De meest in het oog springende afwijkingen worden gerealiseerd op het programma Verkeer, vervoer en waterstaat (kademuren Nieuwe Haven-Turfkaai en gebiedsontsluiting Veerse meer), programma Onderwijs (uitbreiding Regenboogschool, uitbreiding Joos van Laereschool), Programma sport, cultuur en recreatie (verkoop pand ROC Ravensteijnweg) en programma Volkshuisvesting (uitstel investeringen digitaal stelsel als gevolg van uitstel invoering omgevingswet).

Salarislasten concern - cao bijstelling

-1.409

0

-1.409

J

De CAO voor gemeenteambtenaren is definitief. In de begroting 2023 was rekening gehouden met 3,6% loonindex. De gemaakte loonafspraken in de nieuwe gemeente cao liggen echter op een aanzienlijk hoger niveau (7,65%) had moeten zijn. De salarislasten dienen met 4,05% extra opghoogd te worden. De meerkosten voor 2024 en verder zijn verwerkt in de kadernota 2024-2027.

0.10.0 Mutatie reserves

Mutatie reserve transitoria

0

434

434

N

In de reserve transitoria staan gelden gereserveerd waarvan nu blijkt dat deze vrij kunnen vallen omdat er óf deze als dekking worden gebruikt in 2023 óf omdat de reservering niet meer nodig is.
In het geval dat de vrijval als dekking wordt gebruikt in 2023, gaat het om:
-Europees project Move, dekking shared costs 17.000
-Europees project Violet, ondersteuning voor vergunningsaanvragen zonnepanelen van monumenteneigenaren 25.000
-Project Energie en Klimaat, wordt toegevoegd aan reserve Klimaatgelden 110.000
- Steun aan cultuurinstellingen agv corona 220.000

In het geval dat de reservering niet meer nodig is gaat het om:
-Europees project Move 37.000
-Participatie 25.000

Mutatie algemene reserve

0

250

250

N

De kosten die gemaakt worden voor de invoering van de Omgevingswet worden gedekt via de middelen die hiervoor zijn gereserveerd binnen de algemene reserve. De lasten worden geraamd binnen het programma Volkshuisvesting / taakveld 8.01.0 / Omgevingswet (budgetneutraal effect).

Mutatie reserve klimaatgelden

-110

0

-110

N

Dit bedrag is ontvangen via de algemene uitkering en is bestemd voor projectplan strategisch project Energie en Klimaat. Daarom worden de middelen aan de reserve Klimaatgelden toegevoegd (zie mutatie reserve transitoria: budgetneutraal effect).

Mutatie reserve reconstructie wegen

0

3.133

3.133

N

Op dit moment heeft de gemeente Middelburg geen actueel wegenbeheerplan. Daarbij is er sprake van achterstallig onderhoud. In overleg met Provincie Zeeland stellen we dit jaar het nieuwe wegenbeheerplan (2024-2027) vast. Om dit achterstallig onderhoud in te lopen wordt vanuit de beschikbare middelen in de reserve (3.1 mln) een voorziening gevormd. De vorming van de voorziening wordt geraamd binnen het programma Verkeer / taakveld 2.01.0 / Onderhoud wegen (budgetneutraal effect).
Door de aanleg van kabels en leidingen ontstaat er schade aan het groen. Er is afsproken om hiervoor extra budget beschikbaar te stellen. Dit dit bedrag (33.000) wordt gedekt uit de reserve reconstructies. De lasten worden geraamd binnen het programma Sport / taakveld 5.07.0 / Plantsoenen - wijken (budgetneutraal effect).

0.11.0 Resultaat rek baten-lasten

0

1.930

1.930

N

Binnen de begroting 2023 is een bedrag van ruim 2,6 mln beschikbaar die nog vrij inzetbaar is. Zoals aangegeven in de programma-begroting 2023 is deze begrotingsruimte in eerste instantie beschikbaar voor tegenvallers met betrekking tot de gemaakte cao-afspraken en hogere inflatie dan waarmee in de begroting 2023 is gerekend. In deze berap zit voor een totaalbedrag van 1.930.000 aan nadelen voortvloeiend uit cao-ontwikkelingen en inflatiegerelateerde afwijkingen. Deze stelpost kan vrijvallen om de genoemde lastenverhogingen als gevolg van de nieuwe cao-afspraken als wel inflatie-effecten in deze bestuurlijke tussenrapportage te dekken. Een bedrag van 715.000 wordt binnen de begroting aangehouden voor eventuele tegenvallers op dit vlak in de tweede helft van dit jaar (bijvoorbeeld GR-en die aanspraak zullen maken op de 4.5% prijsbijstelling als gevolg van de aanvullende VZG-richlijn 2023).

Totaal Programma Bestuur en Ondersteuning

-1.739

9.977

8.238

Kredieten

Stadkantoor-toegangscontrole

In de begroting 2023 is aangegeven dat voor het vernieuwen van de toegangscontrole en het plaatsen van camera's in het stadskantoor 200,000 benodigd is. De kapitaallasten zijn voorzien in de begroting 2023. De uitvoering wordt binnenkort opgestart. De raad wordt gevraagd het krediet beschikbaar te stellen.

Onderstaand overzicht bevat de nieuwe functies waartoe via de KN 2024-2027 besloten is en waarbij de dekking geregeld is via regulier beschikbare budgetten. Gezien de reguliere beschikbaarheid van de dekking in 2023 en de druk op de activiteiten waarvoor deze functies zijn aangevraagd, is door het college besloten (dd 28 mei 2023) om de betreffende functies reeds open te stellen in 2023 (per 1 oktober 2023). De begroting 2023 dient overeenkomstig aangepast te worden. Per saldo heeft dit onderdeel een budgetneutraal effect in deze rapportage.

functie/vakgebied

Dekking: toelichting

fte

Lasten 2023 (per 1 okt.)

Dekking 2023 (per 1 okt.)

Beleidsmedewerker/ vakspecialist afval.

kostendekkendheid afvalstoffenheffing 100%

1,00

24.250

-24.250

Bodemspecialist en vergunningverlening Milieu

leges bouwvergunningen

0,50

11.000

-11.000

Vergunningverlening Bouwen en Wonen

leges bouwvergunningen

1,00

24.250

-24.250

Coordinator Kabels en Leidingen

leges kabels en leidingen

1,00

20.500

-20.500

Contractmanagement verduurzaming

verduurzamingsgelden

0,50

11.000

-11.000

Medewerkers KEC opgaven (Klimaat, Energie, Circulariteit)

verduurzamingsgelden

3,00

71.250

-71.250

Vakspecialist II - Projectleider verduurzaming gemeentelijke panden

verduurzamingsgelden

1,00

24.250

-24.250

Vakspecialist IV-1 bouwkundig medewerker klimaatakkoord

verduurzamingsgelden

0,50

10.500

-10.500

Ecoloog

leges bouwvergunningen

0,30

6.750

-6.750

Casusregisseurs Omgevingstafels

Omgevingswet/leges bouwvergunningen

2,00

48.500

-48.500

Projectleider- en projectcoordinatoren

Res. reconstructies 2023 - 2025

3,00

68.750

-68.750

Eindtotaal

13,80

321.000

-321.000

Download pdf