Bestuurlijke tussen­­­-rapportage 2023

menu

Programma Sociaal Domein

Inleiding

Het programma sociaal domein bestaat uit verschillende onderdelen. Om grip te krijgen op het sociaal domein en om financiële tekorten op te lossen is een actieplan opgesteld.

Voortgang

Sociaal Domein is één van de vier gedeelde opgaven van college en gemeenteraad. In 2023 wordt vanuit de geformuleerde doelstellingen in het bijzonder aandacht gegeven aan onderstaande onderwerpen.

A: Preventie & Normaliseren

Door preventief te werken bevorderen we het welzijn en welbevinden van onze inwoners en voorkomen de ontwikkeling van (zwaardere) zorg of ondersteuningsvragen. We investeren daarom in vroegsignalering, de bereikbaarheid en de toegankelijkheid van zorg en ondersteuning en zorgen voor laagdrempelige informatie en advies. We zoeken samen met onze inwoners naar oplossingen in of zo dicht mogelijk bij het gewone leven. We bieden ondersteuning dicht bij de leefwereld van kinderen en gezinnen; in de thuissituatie, de kinderopvang en op school. Normaliseren levert voor ouders/opvoeders en jeugdigen op dat ze tijdig de goede ondersteuning en hulp krijgen die hen helpt om zelfstandig hun leven vorm te geven.

Prestatie

status

1. We investeren in de inrichting van het sociaal team Middelburg. We richten een laagdrempelig en toegankelijk sociaal team in waar inwoners terecht kunnen met hun brede ondersteuningsvragen (Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet, Participatiewet, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening).

Volgens plan

2. We versterken en vernieuwen onze algemene voorzieningen sociaal domein. We lichten in 2023 onze subsidies voor de algemene voorzieningen in het sociaal domein door. Middels dit proces bepalen we of gesubsidieerde activiteiten bijdragen aan onze doelstellingen. We creëren ruimte om een verschuiving van maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen mogelijk te maken.

gedeeltelijk volgens plan

3. We voeren het verbeterplan onafhankelijke cliëntondersteuning uit. Het in 2022 samen met netwerkpartners opgestelde verbeterplan voor onafhankelijke cliëntondersteuning wordt in 2023 verder uitgevoerd. We voeren daartoe onder andere een communicatiecampagne gericht op inwoners uit.

Volgens plan

4. We versterken samenwerking sociaal-medisch domein. We investeren in de aanpak ‘Welzijn op recept’ om niet-somatische problematiek, zoals schulden of eenzaamheid, eerder te kunnen signaleren en aan te pakken.

Volgens plan

5. We versterken de ondersteuning voor jongeren in het onderwijs. Een goed werkende ondersteuningsstructuur in en om het onderwijs is van belang om problemen van leerlingen tijdig te signaleren en aan te pakken. De komende jaren (2022-2025) investeren we hierin via de extra Rijksmiddelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). In 2023 geven we samen met partijen uitvoering aan de eerste initiatieven die we subsidiëren.

Volgens plan

6. We onderzoeken waar we ons preventieve jeugdbeleid kunnen versterken. We willen de laagdrempelige opvoed- en opgroeiondersteuning aan kinderen, jongeren en gezinnen in onze stad verbeteren. We hebben specifieke aandacht voor de weerbaarheid en veiligheid van jeugdigen.

Volgens plan

Toelichting op afwijkingen en recente ontwikkelingen

  1. Maatschappelijk Werk Walcheren en Welzijn Middelburg hebben een samenwerkingsovereenkomst afgesloten en bereiden het samengaan in één stichting voor. Ook is het door hen opgestelde dienstverleningsconcept sociaal team vastgesteld door het College. De implementatie van dit dienstverleningsconcept is van start gegaan.

  2. Dit jaar is het nieuwe subsidieproces geïmplementeerd dat deze verschuiving mogelijk maakt. De verschuiving van maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen is nog in de onderzoeks- en gesprekfase.

  3. De communicatiecampagne is uitgevoerd, en er zijn vervolgafspraken met uitvoerende partijen gemaakt.

  4. Er wordt ingezet op welzijn op recept. Vanaf 2023 beschikbaar voor alle huisartspraktijken in Middelburg.

  5. De eerste initiatieven zijn dit jaar met de uitvoering gestart.

  6. Er is veel inzet op projecten vanuit het lokale preventie akkoord en JOGG. Maar ook bijvoorbeeld de anti steekwapens campagne YouChoose. De coalitie Kansrijke Start Middelburg werkt actiepunten verder uit t.b.v. de 1e 1000 dagen.

B: Kwaliteit van dienstverlening

Kwaliteit van dienstverlening is de kurk waar het stelsel van zorg- en ondersteuning op drijft. Want kwalitatief goede dienstverlening komt direct ten goede aan onze inwoners. Dat betekent onder andere werken met goed opgeleide medewerkers, die luisteren naar en kijken vanuit het perspectief van de inwoner. Zij worden ondersteund door de juiste werkprocessen in organisaties waarin voldoende ruimte is voor leren en verbeteren in de uitvoeringspraktijk. Dit geldt voor de dienstverlening die direct onder gemeentelijk aansturing valt, als ook voor dienstverlening die we subsidiëren of inkopen.

Prestatie

status

1. We investeren in toegankelijkheid en bereikbaarheid TIM en sociaal team. Het sociaal team wordt straks dé plek waar inwoners terecht kunnen voor al hun vragen over het sociaal domein. Dit moet een substantiële bijdrage leveren aan de bereikbaarheid en toegankelijkheid van hulp (of dat nu geïndiceerde of niet- geïndiceerde hulp betreft). Het sociaal team heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen tot een volwaardig, sociaal domein breed loket. In 2023 start de implementatie van het sociaal team, en vergroten we onze toegankelijkheid en bereikbaarheid van onze toegang (TIM). Daarnaast investeren we in het ontwikkelen van een gezamenlijke communicatiestrategie en campagne.

Volgens plan

2. We investeren in het terugbrengen van wachttijden bij TIM voor de Wmo en Jeugd. Wanneer inwoners bij TIM een aanvraag doen in het kader van Wmo of Jeugdwet is er momenteel een ongewenste situatie van wachttijden voor het onderzoek start. We investeren in het terugbrengen van de wachttijden.

gedeeltelijk volgens plan

3. We zetten extra in op het meten van de klanttevredenheid voor de Wmo en Jeugd. We intensiveren het meten van de klanttevredenheid voor Jeugd en Wmo de komende jaren.

Volgens plan

Toelichting op afwijkingen en recente ontwikkelingen

1. Per 1 juni is de bereikbaarheid van Tim vergroot. Ook zijn we bezig met het opzetten van het sociaal team en het ontwikkelen van de communicatiecampagne.

2. Er is momenteel geen wachttijd Jeugd bij TIM. Bij Wmo is die er nog wel, maar moet door extra inzet worden verminderd. De extra Wmo consulenten zijn inmiddels aangenomen en worden op dit moment ingewerkt.

3. Jaarlijks zal de klanttevredenheid worden gemeten. Voor de zomer wordt het Wmo onderzoek uitgezet, in de 2de helft 2023 volgt het onderzoek Jeugdzorg.

C: Passende zorg

Iedere Middelburger moet kunnen rekenen op passende zorg. Onder passend verstaan we kwalitatief goed, toegankelijk en betaalbaar. De veiligheid van onze jeugdigen is voor ons een belangrijk uitgangspunt. De zorg die we bieden is waardegedreven. Dat wil zeggen dat de zorg in samenspraak met de inwoner wordt ingevuld, en uitgaat van positieve gezondheid.

Prestatie

status

1. We sluiten nieuwe contracten af voor de inkoop van het Wmo maatwerk. In 2023 vindt de nieuwe inkoop van de Wmo plaats. Door heldere kwaliteitseisen te stellen aan zorgproducten, waarborgen we de kwaliteit van de zorg. Om dit te waarborgen zetten we in op contractmanagement Wmo. De vrijheid voor mensen om zelf hun zorgaanbieder te kiezen blijft bestaan, mits de aanbieder voldoet aan de eisen.

gedeeltelijk volgens plan

2. We sluiten nieuw contracten Beschermd Wonen (BW) af. De nieuwe aanbesteding Beschermd Wonen wordt uitgevoerd, zodat per 1 januari 2024 de nieuwe contracten kunnen ingaan. Dit doen we met alle 13 Zeeuwse gemeenten.

Volgens plan

3. We bereiden nieuwe contracten Jeugd voor. In 2023 treffen we de voorbereidingen voor het sluiten van nieuwe Zeeuwse jeugdcontracten, die per 1 januari 2025 ingaan. Dit doen we met alle 13 Zeeuwse gemeenten samen. Hierin verwerken we de effecten van de landelijke hervormingsagenda Jeugd.

niet volgens plan

Toelichting op afwijkingen en recente ontwikkelingen

  1. Op dit moment is ervoor gekozen om de huidige contracten te verlengen tot 01-01-2025. Dit is gebeurd in samenspraak met zorgaanbieders. Daarbij is gekozen om het huidige contract op bepaalde punten aan te passen om zodoende gewenste innovaties en verbeteringen te kunnen realiseren.

  2. 17 mei 2023 was de voorlopige gunning van het nieuwe contract BW. Eerste week juni 2023 volgt de definitieve gunning. Het derde en vierder kwartaal wordt benut voor de implementatie.

  3. In het eerste kwartaal heeft de Bestuurscommissie van de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland (IJZ) besloten om de raamovereenkomsten te verlengen voor de duur van één jaar tot 31-12-2024. Later dan verwacht (medio april) is een principeakkoord bereikt over de landelijke hervormingsagenda jeugd. De raamovereenkomsten kennen nog één verlengingsmogelijkheid. De consequenties voor de planning van de aanbesteding worden door IJZ in beeld gebracht.

D: Bijdragen aan bestaanszekerheid

Bestaanszekerheid is niet alleen de zekerheid van voldoende en voorspelbaar inkomen. Ook zekerheid om betaalbaar te wonen, toegang tot betaalbare zorg en het vrij zijn van schulden zijn noodzakelijke voorwaarden om de rust en ruimte te vinden die nodig is om je als mens te ontwikkelen en mee te doen in de samenleving. We willen ons de komende jaren inspannen om de bestaanszekerheid van onze inwoners waar mogelijk te vergroten.

Prestatie

status

1. We houden vast aan een ruimhartig minimabeleid en onderzoeken waar we dit verder kunnen versterken of verruimen. De bestaanszekerheid van onze inwoners is in belangrijke mate afhankelijk van het Rijk en sociale partners. Als gemeente hebben we wel een rol als vangnet voor inwoners met een laag inkomen. Voor hen zetten we via ons gemeentelijk minimabeleid diverse (inkomens)ondersteunende maatregelen in. Denk aan bijzondere bijstand en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. We houden vast aan een ruimhartig minimabeleid en onderzoeken waar we dit verder kunnen versterken. We verhogen in ieder geval de gemeentelijke bijdrage aan de premie van de collectieve zorgverzekering voor minima.

Volgens plan

2. We ontwikkelen een nieuw beleidsplan of programma bestaanszekerheid. Uitgangspunt hierbinnen is het neerzetten van een integraal beleidskader waarbij ingezet wordt op het voorkomen en aanpakken van armoede en schulden. Gezinnen met kinderen hebben hierbij extra aandacht.

gedeeltelijk volgens plan

3. We voeren een onderzoek uit naar de effecten van onze huidige minimaregelingen. Ter voorbereiding op het nieuwe beleidskader wordt een nulmeting uitgevoerd.

niet volgens plan

4. We werken samen om kinderarmoede zo veel mogelijk te verzachten. Om kinderarmoede zo veel mogelijk te verzachten houden we de bestaande maatregelen, zoals Jeugdfonds sport en cultuur in stand en werken we samen met partijen zoals de Speelgoedbank en Stichting Leergeld. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden om de bijdrage voor zwemmen voor minima te verhogen.

Volgens plan

5. We zetten in op het voorkomen en oplossen van schulden. Daartoe continueren en optimaliseren we de aanpak vroegsignalering schulden.

Volgens plan

Toelichting op afwijkingen en recente ontwikkelingen

  1. We hebben drie maatregelen ingezet:

    1. Onze bijdrage aan de premie van de collectieve zorgverzekering is verhoogd en voor beter passend aanbod is een extra aanvullend pakket toegevoegd.

    2. Er is een nabetaling gedaan op de energietoeslag aan de doelgroep die in 2022 energietoeslag heeft ontvangen. In 2023 komt er ook energietoeslag. Hiervoor zijn we nog in afwachting van de wet Energietoeslag 2023.

    3. In samenwerking met Connexxion werken we aan een vervoersproduct voor inwoners behorende tot de doelgroep van ons minimabeleid. Deze maatregel gaat naar verwachting dit najaar in uitvoering.

  2. We zijn gestart met de ontwikkeling van een beleidskader bestaanszekerheid, meedoen naar vermogen en inburgering. Door de knelpunten bij de uitvoering van het onderzoek naar de effecten van onze huidige minimaregelingen, is dit proces later opgestart. Evengoed verwachten we het beleidskader nog dit jaar ter besluitvorming voor te kunnen leggen aan de gemeenteraad.

  3. Dit Walcherse onderzoek heeft vertraging opgelopen, omdat er op voorhand onvoldoende advies was ingewonnen op het gebied van de privacywetgeving. We zijn op dit moment nog in afwachting van een laatste advies van de FG, waaruit moet blijken of het onderzoek door kan gaan.

  4. De inschrijvingen om via het Jeugdfonds sport en cultuur lid te worden van een sportvereniging en/of deel te nemen aan cultuur verlopen voorspoedig. Dit geldt tevens voor het zwemmen voor minima die bij een afname van A en B diploma inmiddels geen eigen bijdrage meer moeten betalen. Ook is er een jeugdeducatiefonds beschikbaar.

  5. De aanpak vroegsignalering schulden is gecontinueerd conform de opdracht uit de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Vanuit de ervaringen in de uitvoeringspraktijk wordt voortdurend gezocht naar optimalisering. Om inwoners meer en beter te bereiken is extra uitvoeringscapaciteit bij Orionis gefinancierd. Ook werkt Orionis samen met het Sociaal Team waar inwoners ook met hun vragen terecht kunnen.

E: Meedoen naar vermogen

We willen dat inwoners zich kunnen ontplooien en naar vermogen kunnen meedoen aan de samenleving. Inwoners zijn aan het werk, gaan naar school, zorgen voor hun gezin of naasten, doen mee via vrijwilligerswerk, beschut werk of dagbesteding. Middelburgers zorgen voor zichzelf en voor elkaar. De gemeente helpt waar nodig.

Prestatie

status

1. We geven uitvoering aan het implementatieplan toekomstbestendig werkleerbedrijf. We werken toe naar een Werkleerbedrijf dat maatschappelijk rendement heeft en betaalbaar is. Daarbij is een koppeling/samenwerking van dagbesteding, beschut werk en participatie banen wenselijk om overgangen zo soepel mogelijk te maken. We onderzoeken of het ontwikkelen van basisbanen een impactvolle bijdrage kan leveren aan de (re)-integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

gedeeltelijk volgens plan

2. We zetten in op de aanpak “Werken naar vermogen” van Orionis. De mogelijkheden en beperkingen van de inwoner zijn bepalend voor de wijze waarop hij/zij kan participeren en werken. Bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt kunnen dankzij een gerichte aanpak stappen naar regulier werk maken. Deze aanpak zet in op het verkleinen van de mismatch tussen de arbeidsvraag bij werkgevers, en het arbeidspotentieel van deze klanten.

Volgens plan

3. We zetten in op de re-integratie en activering van jongeren. We werken hieraan samen met jongerenwerk, scholen, RBL en TIM. Ook leveren we een bijdrage aan het door Orionis te ontwikkelen plan om te komen tot dienstverlening voor niet-uitkeringsgerechtigde jongeren.

gedeeltelijk volgens plan

4. We ontwikkelen een Zeeuws Plan tegen laaggeletterdheid. Dit plan wordt in 2023 ontwikkeld. De uitvoering start ook in 2023.

Volgens plan

Toelichting op afwijkingen en recente ontwikkelingen

  1. Orionis geeft uitvoering aan het implementatieplan toekomstbestendig werkleerbedrijf. Het onderzoek naar de basisbanen gaat deze zomer plaatsvinden.

  2. We zetten in op de aanpak “werken naar vermogen”, en willen als Middelburg ook extra investeren hierop.

  3. Er wordt samengewerkt aan de re-integratie en activering van jongeren. Vanuit de gemeente is er nog geen bijdrage geleverd aan Orionis om dit in een plan verder uit te werken.

  4. In Zeeland is het “Regioplan Laaggeletterdheid 2021-2024” vastgesteld. Dit plan sluit aan bij de visie en ambities van het Regionaal en Walchers Educatieplan, dat uitgaat van de gedachte dat basisvaardigheden noodzakelijk zijn voor zelfredzaamheid op alle gebieden in het leven van de inwoners van Zeeland. In 2022 is er een Zeeuws onderzoek uitgevoerd om de aanpak van laaggeletterdheid te verbeteren. Ook is naar de sub regio gekeken om de participatie van laaggeletterden te verhogen. Op basis van de uitkomsten uit het onderzoek, hebben we een ‘Walchers Uitvoeringsplan Laaggeletterdheid’ geschreven. In dit plan wordt beschreven welke activiteiten ertoe moeten leiden om beter zicht te krijgen op de doelgroep en haar specifieke educatiebehoefte. De verwachting is dat dit plan begin van de zomer aan het college kan worden aangeboden.

Voortgang financiën

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2023 Lasten

Afwijking 2023 Baten

Afwijking 2023 Saldo

Structureel J/N

6.01.0 Samenkracht en burgerparticipatie

Verhuurde panden samenkracht

14

-275

-261

J

Het schoolgebouw aan de Ravensteijnweg 1 is in 2022 verkocht. De opgenomen baten in de begroting voor 2023 en verder komen te vervallen. Hiertegenover staat ook het wegvallen van de begrote kosten (inclusief kapitaallasten). Budgetneutraal effect. Daarnaast is het eigendom van het schoolgebouw aan de Zuidsingel 128 in 2022 aan de gemeente Middelburg overgedragen. De lasten die dat met zich meebrengt zijn nog niet in de begroting 2023 en verder opgenomen. Voor beide panden geldt dat de structurele verwerking plaats vindt in de begroting 2024.

Buurtbus

20

0

20

N

Een deel van de kosten van de buurtbus is komen te vervallen. Derhalve kan het budget vrijvallen.

Noodopvang asielzoekers

0

21

21

N

De ontvangen vergoeding over 2022 voor de noodopvang Vlissingen waarvoor Middelburg het personeel heeft geregeld is hoger uitgevallen.

Taal vluchtelingen Oekraïne

-33

0

-33

N

Via de meicirculaire is een bedrag ontvangen voor taal voor ontheemden uit Oekraïne. Zie programma Bestuur / taakveld 0.07.0 / Algemene uitkering-meicirculaire 2023 (budgetneutraal effect).

Nieuwe wet inburgering

-49

0

-49

N

Via de meicirculaire is een bedrag ontvangen voor de maatschappelijk begeleiding van inburgeringsplichtige asielmigranten en hun gezinsleden. Dit wordt toegevoegd aan het budget nieuwe wet inburgering. Zie programma Bestuur / taakveld 0.07.0 / Algemene uitkering-meicirculaire 2023 (budgetneutraal effect).

Overig

-23

0

-23

J/N

6.02.0 Toegang en eerstelijnsvoorz

Lokale preventieakkoorden

-30

30

0

N

Voor 2023 is een bedrag ontvangen via een specifieke uitkering voor het lokaal preventieakkoord. Deze middelen worden beschikbaar gesteld.

6.03.0 Inkomensvoorzieningen

Orionis bedrijfsvoering

-337

0

-337

N

Dit betreft de verwerking van de 1e begrotingswijziging 2023 van de gemeenschappelijke regeling Orionis.

Orionis buig

-2129

1885

-244

N

Dit betreft de verwerking van de 1e begrotingswijziging 2023 van de gemeenschappelijke regeling Orionis.

Minimabeleid

-268

0

-268

N

Via de meicirculaire is een bedrag ontvangen voor het flankerend beleid energiearmoede en de dienstverlening van gemeenten voor de aanpak van armoede en schulden. Zie programma Bestuur / taakveld 0.07.0 / Algemene uitkering-meicirculaire 2023 (budgetneutraal effect).

Spuk toeslagaffaire

0

11

11

N

Van de gemeente Veere hebben wij een bedrag ontvangen over 2022 voor de toeslagaffaire welke we niet opgenomen hebben in de jaarrekening.

Aanpak energiearmoede

-1054

1054

0

N

Vanuit het Rijk zijn middelen ontvangen om huishoudens in kwetsbare positie te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om de energierekening te verlagen. De gelden moeten in 2023 zijn besteed.

6.04.0 Begeleide participatie

Wet Sociale Werkvoorziening

Het betreft hier de financiële verwerking vanuit de 1e begrotingswijziging 2023 van de gemeenschappelijke regeling Orionis.

-456

0

-456

N

Via de meicirculaire is een bedrag ontvangen voor de loon- en prijsstelling van de participatie. Per saldo heeft dit een neutraal effect. Zie programma Bestuur / taakveld 0.07.0 / Algemene uitkering-meicirculaire 2023 (budgetneutraal effect).

-432

0

-432

N

6.05.0 Arbeidsparticipatie

Re-integratie en participatievoorziening

-79

0

-79

N

Het betreft hier de financiële verwerking vanuit de 1e begrotingswijziging 2023 van de gemeenschappelijke regeling Orionis.

6.07.2 Maatwerkdienstverlening 18-

Jeugdbehandeling

257

0

257

N

Op basis van de 2 begrotingswijziging 2023 van de GGD, onderdeel inkooporganisatie jeugdhulp zeeland wordt er een voordeel verwacht.

6.08.1 Geescaleerde zorg 18+

Opvang dak en thuisloosheid

-47

47

0

N

Dit jaar wordt er een plan onderzocht voor Skaeve Huse op Walcheren. Deze kosten worden gedeeld met Veere en Vlissingen en betaald uit het innovatiefonds.

6.08.2 Geescaleerde zorg 18-

Overig

-1

0

-1

N

Totaal

-4647

2773

-1874

Kredieten

Implementatie software TIM

De benodigde koppelingen die noodzakelijk zijn om de software in gebruik te nemen waren niet voorzien bij de aanbesteding. Hierdoor zijn de kosten hoger uitgevallen. De raad wordt voorgesteld het krediet te verhogen met 21k. De kapitaallasten in de begroting worden hierop aangepast.

Download pdf