Bestuurlijke tussen­­­-rapportage 2023

menu

Programma Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Inleiding

Het programma verkeer, vervoer en waterstaat richt zich op het verantwoord en veilig maken van het verplaatsen van mensen en goederen. De gemeente is verantwoordelijk voor het aanleggen en beheren van infrastructuur, het faciliteren van diverse vervoersvormen, het realiseren van parkeervoorzieningen en het reguleren van verkeer- en vervoersstromen binnen de grenzen van de bebouwde kom.

Voortgang

Prestatie

Status

Het verduurzamen van mobiliteit

Voor het stimuleren en faciliteren van elektrisch rijden worden laadpalen geplaatst

Gedeeltelijk volgens plan

Gezamenlijk met maatschappelijke partijen stellen we maatregelen voor die het fietsen stimuleren en/ of de verkeersveiligheid verhogen

Volgens plan

Het behouden van het hoge aandeel fietsverkeer in het totale verkeer

Onderzoek optimaliseren Schroetracé

Niet volgens plan

aangekondigd uit te voeren in 2024

Pilot Gravenstraat opheffen fietsverbod

Volgens plan

Onderzoek einde overlast van bezorgdiensten in de binnenstad

Niet volgens plan

nog niet in werkplanning opgenomen

Tellingen Kanaalkruisingen

Volgens plan

Opstellen nieuw fietsparkeerplan

Volgens plan

Het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom

Continu werken aan verhoging van de verkeersveiligheid

Volgens Plan

Ontwikkelen en voorbereiden plannen ter verbetering van de verkeersveiligheid in het kader van het SPV (Strategisch Plan Verkeersveiligheid)

Volgens Plan

Het verbeteren van de bereikbaarheid binnen Middelburg

Gebiedsontsluitingsvisie Veerse Meer zuid

Volgens plan

Voorbereiden en uitvoeren koppeling verkeersregelinstallaties aan een Netwerk Management Systeem

Gedeeltelijk volgens plan

Start onderzoek '30 km/u de norm binnen de bebouwde kom'

Niet volgens plan

Uitgesteld in afwachting nieuwe landelijke richtlijnen

Voorbereiden en uitvoeren vervanging verkeersregelinstallatie Sandberglaan- Laan der Ver. Naties- Pres Rooseveltlaan door nieuw vri of rotonde

Gedeeltelijk volgens plan

Voorbereiden en uitvoeren vervanging verkeersregelinstallatie Stromenweg- Grevelingenstraat door vri of rotonde

Gedeeltelijk volgens plan

Realisatie bushalte Het Groene Woud

Volgens plan

Monitoren ontwikkeling verkeersintensiteiten

Volgens plan

Werken aan een nieuw mobilitietsnetwerk met grote- en kleine bussen, buurtbus, Flextaxi en deelmobiliteit

Volgens plan

Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers

Onderzoek naar parkeerdruk binnenstad

Volgens plan

Stimulering gebruik parkeergarages

Volgens plan

Onderzoek om deel binnenstad exclusief voor binnenstadbewoners te reserveren

Volgens plan

Een autoluwe binnenstad

Onderzoek naar welke parkeermaatregelen bijdragen aan een autoluwere binnenstad en verruiming van de parkeermogelijkheden op maaiveld voor binnenstadbewoners

Volgens plan

Een toegankelijke stad voor iedereen

We zetten in op het verbeteren van kleine direct overlastgevende situaties m.b.t. toegankelijkheid

Volgens plan

Omvangrijke situaties worden aangepakt bij planmatig onderhoud

Volgens plan

Toelichting op afwijkingen en ontwikkelingen

Verduurzamen mobiliteit

Middelburg werkt aan de zogenaamde integrale laadvisie. Deze Integrale laadvisie bepaalt de strategie van gemeente Middelburg om tijdig een toegankelijke, betaalbare, betrouwbare en veilige laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te realiseren. Dit in navolging van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), een bijlage van het Klimaatakkoord. Deze laadvisie richt zich op de volgende gebruikersgroepen: personenververvoer inclusief toerisme / doelgroepenvervoer / taxi’s / lichte en zware logistieke voertuigen en vaartuigen. Een concept laadvisie zal de komende maanden een participatietraject doorlopen.

Om de druk op de openbare ruimte beperkt te houden is ons eerste uitgangspunt dat EV-rijders zoveel mogelijk laden op privaat terrein. EV-rijders die geen toegang hebben tot een privaat laadpunt moeten kunnen uitwijken naar semipublieke en publieke laadpunten. De gemeente neemt de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een basisnetwerk van publieke laadpunten. De gemeente hanteert hiervoor een vergunningenmodel. Binnen dit model kunnen meerdere marktpartij onder door de gemeente opgestelde voorwaarden laadpalen plaatsen, beheren en exploiteren.

Momenteel zijn er ongeveer 87 publieke laadpunten en - naar schatting - 112 private laadpunten in gemeente Middelburg. We staan pas aan het begin van de transitie naar elektrisch vervoer. De verwachting is dat het aantal elektrische voertuigen op de weg de komende jaren fors gaat groeien, mede doordat er steeds meer betaalbare modellen beschikbaar zijn. Dit geldt voor personenauto’s én voor commerciële voertuigen, zoals bestelwagens. Om in 2025 in de laadbehoefte van elektrische personenauto’s en bestelauto’s te voorzien zijn ongeveer 600 publieke laadpunten nodig. In 2030 zijn ongeveer 1700 publieke laadpunten nodig voor deze gebruikersgroep (een laadpaal heeft doorgaans twee laadpunten).mWaar in de periode 2013-2022 totaal 32 vergunningen zijn afgegeven voor een laadpaal, zijn er in de periode 1 januari - 31mei 2023 al 17 aanvragen voor laadpalen binnengekomen.

Stimulering fietsverkeer

Op landelijk niveau is geconstateerd dat de dalende trend in verkeersongevallen tot stilstand is gekomen en/of zelfs een toename is opgetreden. Kijkend naar de ongevallencijfers voor Middelburg kan in een vergelijk van de cijfers van voorgaande jaren voorzichtig eenzelfde constatering worden gedaan. Op basis van de registratiegegevens kan gesteld worden dat het aantal ongevallen in Middelburg minder is ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Ook hier geldt wel dat we voorzichtig met de cijfers moeten zijn vanwege COVID-19.

Projecten

Het onderzoek ‘30 km/uur de norm binnen de bebouwde kom’ wacht voor de uitwerking op richtlijnen van SWOV en CROW. Met de voorbereiding vervangen VRI Sandberglaan-Laan der Verenigde Naties-Pres Rooseveltlaan door nieuwe VRI of rotonde is een anvang gemaakt. Nut en noodzaakonderzoek VRI Stromenweg-Grevelingenstraat i.c.m. alternatieve kruispuntoplossing (bijv. rotonde) is opgepakt samen met Scalda (opleiding bouw en infra) als leerproject. De gezamenlijke aanbesteding door Zeeuwse wegbeheerders van een Verkeersmanagement Systeem (VMS) voor aansturing en monitoring van de verkeersregelinstallaties is in voorbereiding.

Integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer

Gezamenlijk met Vlissingen, Provincie ,Connexxion en Taxi de Vlieger is een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden van integratie openbaar vervoer en WMO-vervoer. In deze studie wordt voorgesorteerd op de komst van de zogenaamde Flextaxi welke onderdeel vormt van het fijnmazige vervoer conform de Regionale Mobiliteitsstrategie. Deze Regionale Mobiliteitsstrategie is dit voorjaar in uw Raad vastgesteld.

De verwachting is dat Flextaxi het gat beter dicht tussen OV en Wmo. Het totale vervoeraanbod wordt hiermee diverser. Per saldo worden er meer vertrekmogelijkheden geboden op meer momenten en in alle reisrichtingen. Het kan zowel aantrekkelijk zijn voor OV-gebruikers, nieuwe gebruikers en Wmo’ers. Voor die laatste groep is een kortere vooraanmeldtijd een voordeel en is het een extra alternatief dat fijnmaziger is dan het huidige OV. Doordat vanaf de dichtstbijzijnde halte direct naar een andere halte naar keuze gereisd kan worden en omdat er extra haltes worden toegevoegd, hoeft er minder vaak overgestapt te worden en worden loopafstanden beperkt. Omdat het een halte-halte systeem is, is het efficiënter uit te voeren dan het Wmo-vervoer, waarbij per rit gemiddeld relatief veel tijd opgaat aan het ophaalmoment bij de deur. Op basis van o.a. benchmarking is de verwachting dat er onder aan de streep reizigersgroei wordt gerealiseerd. Afgesproken is om verder te werken aan een concrete pilot tussen Middelburg en Vlissingen.

Wegenonderhoud in woonwijken

De ambitie is om de aanwezige achterstanden in het wegenonderhoud in te lopen echter door de strategische keuze om prioriteit te leggen bij ontwikkelingsprojecten is een gebrek aan voorbereidings- uitvoeringscapaciteit ontstaan. Dit samen met het stijgende prijsniveau voor arbeid en materialen zorgt ervoor dat een groot deel van de planning niet gehaald zal worden. Waardoor een groot deel ca. 75% van de werkzaamheden doorschuiven naar het volgend jaar.

Verbeteren parkeren en autoluwe binnenstad

Autoluwe binnenstad

Samen met de Stichting Duurzame Mobiliteit Zeeland zijn de mogelijkheden onderzocht van het toepassen van e-deelauto’s op diverse locaties in de stad. De eerste e-deelauto's zijn geïnstalleerd op de locaties cityhotel Wood en Zeeuwse Bibliotheek. Deze e-deelauto's kunnen zowel door een bedrijf of instelling gebruikt worden als 24/7 door particulieren.

Uitbreiding parkeerterrein Oude Veerseweg

In het kader van het Europees project MOVE is een deel van het parkeerterrein Oude Veerseweg uitgebreid en in februari geopend. Deze uitbreiding betreft voornamelijk het laadplein van in totaal 14 oplaadpunten. Dit laadplein vooral een rol spelen in het facilliteren van bezoekers van de stad. En is uiteraard ook beschikbaar voor onze inwoners.

Stimulering gebruik parkeergarages

Inmiddels zijn alle parkeergarages voorzien van een nieuw parkeermanagementsysteem met kentekenherkening. Hiermee zijn we in staat om op een nog efficiëntere wijze de parkeerexploitatie te verzorgen. In de nabije toekomst is het tevens mogelijk om van huis uit vooraf - via de website of app - een parkeerplaats in de parkeergarages te reserveren.

Deelmobiliteit

De organisatie “Onze Auto” neemt het e-deelauto initiatief van SDMZ over. In mei is gestart bij de Bieb (i.s.m. de Zeeuwse Bibliotheek). Er wordt gewerkt aan een start op het Damplein (i.s.m. Provincie Zeeland). Daarna zal op basis van de vraag gebruik gemaakt worden van de overige plaatsen (waarvoor verkeersbesluit is genomen). De organisatie Electricliferides gaat op diverse locaties in de stad e-steps exploiteren. Hiervoor zijn locaties op het oog waar de e-steps opgehaald en teruggeleverd kunnen worden.

Een toegankelijke stad voor iedereen

In november 2020 heeft de gemeenteraad het prioriteitenplan “Toegankelijkheid openbare ruimte “vastgesteld. In het plan is vastgelegd hoe in de gemeente Middelburg de toegankelijkheid kan worden behouden en verbeterd. Speerpunten zijn; werken aan bewustwording over toegankelijkheid, behouden van een basiskwaliteit en verbeteren van toegankelijkheid bij onderhoudswerkzaamheden, regulier overleg inplannen met de belangenvereniging en knelpunten signaleren en zo mogelijk oplossen.

Samen met betrokken vertegenwoordigers van organisaties wordt verdere invulling gegeven aan de wijze waarop de door de jaren heen ingerichte openbare ruimte zo passend mogelijk toegankelijk gemaakt en gehouden kan worden. De komende jaren wordt er op dit gebied - conform het beleid voor het wegenonderhoud - met name ingezet op het verbeteren van kleine direct overlast gevende situaties, omvangrijker situaties worden aangepakt bij planmatig onderhoud. Samen met Stichting werkgroep gehandicapten Walcheren is aandacht gegeven aan de aanpassing van de hellingbaan naar de Zeeuwse bibliotheek.

Voortgang financiën

Omschrijving (bedragen × 1.000)

Toelichting financiele afwijkingen (+ voordeel / - nadeel)

Afwijking 2023 Lasten

Afwijking 2023 Baten

Afwijking 2023 Saldo

Structureel J/N

2.01.0 verkeer en vervoer

Europees project Move

-17

0

-17

N

Voor het Europees project Move was nog een bijdrage (shared costs) aan de leadpartner verschuldigd, hiermee was geen rekening gehouden. Dit wordt gedekt vanuit de beschikbare middelen voor dit project in de reserve transitoria (budgetneutraal effect).

Waterschap Scheldestromen

-32

0

-32

J

Het Waterschap Scheldestormen ontvangt een uitkering Wet Herverdeling Wegenbeheer 2023 van de gemeente. De bijdrage moet worden bijgesteld doordat de indexering verhoogd is. Structurele verwerking vindt plaats in de begroting 2024.

Onderhoud wegen

-3.100

0

-3.100

N

Op dit moment heeft de gemeente Middelburg geen actueel wegenbeheerplan. Daarbij is er sprake van achterstallig onderhoud. In overleg met Provincie Zeeland stellen we dit jaar het nieuwe wegenbeheerplan (2024-2027) vast. Om dit achterstallig onderhoud in te lopen wordt vanuit de beschikbare middelen in de reserve reconstructie wegen (3.1 mln) een voorziening gevormd. De onttrekking aan de reserve wordt geraamd binnen het programma Bestuur / taakveld 0.10.0 / Mutatie reserve reconstructie wegen (budgetneutraal effect).

Overig

-13

0

-13

J

2.02.0 Parkeren

Overig

-15

0

-15

J

Totaal

-3.177

0

-3.177

Kredieten

Kademuur Nieuwe Haven-Turfkaai

Door de prijsstijgingen in het oorspronkelijk krediet niet meer toereikend en dient verhoogd te worden met 300k. In de kadernota 2024-2027 wordt rekening gehouden met de hogere kapitaallasten die hieruit voortvloeien.

Download pdf